C.B.Doolaard schreef 18 januari 1975 in het Parool
Beweeglijke clown en poëtisch zanger Herman van Veen consolideert zijn stijl in muzikale show
"Harlekijn": vaak verrassend
Herman van Veen stond gisterenavond op de planken van de Utrechtse
Stadsschouwburg
met zijn programma "Harlekijn". De laatste keer dat ik hem voor een zaal heb zien optreden
was bijna twee jaar geleden in het Amsterdamse Carré. Toen was hij met allerlei
experimenten bezig die interessant bleken, maar voor zijn al vastgeklitte bewonderaars
wellicht verwarrend werkten.
Want in dat optreden beleed hij openhartig zijn twijfel of hij met de bevrijdende happeningsfeer
waarin hij zijn vertier aanbiedt toch zelf niet te egocentrisch dreigde vast te lopen. Deze verrassende
en labiele maar daardoor juist veel nieuws wagende Herman van Veen bleek in het programma
van gisterenavond voltooid verleden tijd. Hij is nu duidelijk bezig zijn stijl
te consolideren, waarbij hij samen met de voortreffelijke solisten van zijn combo een nog
sterker en fraaier accent aan de muziek geeft.
Tussen grap en ernst, maar zeer muzikaal, wordt er mooi met barok en aanverwante kamermuziek
gestoeid en hoewel dat soms met wat overdreven stereo-effecten de zaal in geslingerd wordt,
draagt het bij tot een evenwichtiger over alle medewerkers verdeelde show, die ook erg knap
en soms geestig belicht wordt.
Veelzijdigheid
Wat Herman van Veen betreft, blijft het ditmaal bij de spontaan gebleven herkenning van zijn
veelzijdigheid als bewegelijke clown, sfeervolle opvuller van kleine levenswijsheden en
poëtisch beschouwend zanger van een groot aantal nieuwe liedjes die zeker niet allemaal
kunnen wedijveren met zijn beste werk in dat vlak, maar vooral voor de pauze vaak verrassen.
In dat eerste deel was hij duidelijk het best op dreef met "Kind aan huis", "Oma Louise", "Arme Nel",
het niet
overrompelend geschreven, maar wel erg goed gebrachte vliegtuigongeluk en pantomimisch met de
vertraagde herhalingsbeelden van het televisievoetbal.
Na de koffie zit er een kuil in
het programma als Herman van Veen zijn speelgoed aandraagt en computerles gaat geven. Waarschijnlijk
ook omdat hij welbeschouwd geen nieuwe aspecten aan zijn act toevoegt, blijkt hij
ditmaal tekstgevoeliger. Maar naar het slot zit er weer een duidelijke stijging
in dit programma dat door het publiek uitbundig werd gewaardeerd.
C.B.Doolaard
terug naar de index