Amersfoortse Courant

Utrecht Gala zoekt goed doel

25 apr 2005

Het is lang niet altijd eenvoudig om als organisatie een goed doel te vinden voor een schenking. Het Utrecht Gala dat dit jaar voor de tiende maal gehouden wordt, zit nog flink te dubben waar de slordige 50.000 euro die het gala jaarlijks opbrengt deze keer naar toe moet Het vinden van een geschikt doel was afgelopen donderdagochtend dan ook het onderwerp van gesprek tijdens een ontbijt met de sponsors van het gala, in de hal van het Utrechtse stadhuis.


Voorzitter Pia Dijkstra van de Stichting Utrecht Gala, inwoonster van Utrecht en bekend als nieuwslezeres en andere televisieprogramma's en echtgenote van president-directeur Gerlach Cerfontaine van Schiphol, deed de vroege vogels afgelopen donderdagochtend twee suggesties. De Johan Cruyff Foundation, die openbare voetbalveldjes aanlegt in achterstandswijken en de Herman van Veen Stichting die zich hard maakt voor de bescherming van kinderen.

De organisatie van Cruijff legt de veldjes weliswaar aan in Utrecht, maar de naam van Nederlands beste voetballer aller tijden is niet met de stad verbonden. Integendeel: Cruijff is Ajax en die club is op zijn zachtst gezegd niet populair in de stad. Herman van Veen daarentegen is een echte Utrechter, maar zijn organisatie richt zich niet specifiek op Utrechtse kinderen. Zie hier het dilemma. Daar komt nog bij dat burgemeester Annie Brouwer als gastvrouw bij het ontbijt Met weten dat de stad het succes van het Utrecht Gala graag verder zou willen uitbouwen. Zij zou graag zien dat het evenement een landelijke uitstraling krijgt.

Om dat te bereiken zou het wellicht goed zijn wanneer de opbrengst van het gala naar een landelijk of internationaal goed doel gaat. Maar daar voelen de sponsoren eigenlijk niet echt voor. Hun gevoelens werden tijdens het ontbijt verwoord door commissaris van de koningin in de provincie Utrecht Boele Staal. "Natuurlijk is het leuk wanneer er ook landelijke coryfeeën aanwezig zijn op het Utrechtse feestje, maar het Utrechtse karakter van het gala moet toch wel behouden blijven."

En de sponsors bepalen uiteindelijk het succes van het Utrecht Gala. In de afgelopen tien jaar zijn de organisatoren er in geslaagd een groot deel van de bedrijven en instellingen die er in de Utrechtse regio toe doen, om zich heen te verzamelen. Deze sponsoren kopen tafels voor de gala-avond, waaraan zij hun eigen gasten kunnen uitnodigen. De afgelopen jaren werd het Utrecht Gala altijd in de stadsschouwburg gehouden, waar de gasten konden genieten van een mooi diner en een aantrekkelijk cultureel programma. Van de opbrengst van de ongeveer 70 verkochte tafels bleef altijd ongeveer de helft over voor een goed doel.
Dit jaar zal de opbrengst waarschijnlijk nog hoger zijn. Vanwege het tweede lustrum is het Gala verplaatst naar de Jaarbeurs, waar op 1 november ruimte is voor nog meer tafels. "Laat ze maar komen, als het moet kunnen we wel 10.000 mensen kwijt," grapt de nieuwe Jaarbeursdirecteur George Zapan- toulis die Peter Rosier in die functie is opgevolgd.

Voor echt Utrechtse goede doelen kwamen tijdens het ontbijt nog twee suggesties naar voren. Zo zou de opbrengst gebruikt kunnen worden voor activiteiten om allochtone jongeren bij onze samenleving te betrekken. Armand Leenaers van de Kamer van Koophandel schoof de Utrechtse 'MADD' (Make a Difference Day) naar voren, een initiatief dat bedrijfsleven en vrijwilligers bij elkaar moet brengen.