Meppeler Courant

Programma hield velen in zijn ban

Staande ovatie voor Herman van Veen

18 april 1968

Het gebeurt niet vaak dat Meppel op cabaretgebied een primeur voor liet noorden heeft. Zaterdagavond was dit het geval, toen het cabaret-chantant Harlekijn van Herman van der Veen in schouwburg Ogterop optrad.


Hij deed dit in het kader van de jaarlijkse feestavond van de Meppeler voetbalvereniging MSC, die door het aantrekken van dit cabaretgezelschap zijn aanhang een plezierige en amusante avond bezorgd heeft. Hoewel Herman van Veen nog niet lang in het cabaretvak zit, heeft hij toch al een zekere bekendheid verworven. Zo is hij kort geleden op de televisie te zien geweest met enkele liedjes, terwijl twee van zijn nummers ook op de plaat zijn uitgebracht. De muzikale ondersteuning kwam van een kwintet met aan het hoofd pianist Laurens van Rooyen, dat voor een schitterende begeleiding zorgde. Aan het eind van het optreden bood MSC-voorzitter Jordan het gezelschap Harlekijn een doos MSC-glazen aan.


Goede greep van MSC


Al snel kwam het publiek in de zaal in de ban van de dynamiek waarmee Herman van Veen optrad. Vooral het liedje over de Neus kreeg een daverend applaus. Zijn optreden in dat nummer deed denken aan het optreden van André van Duyn. Een geweldige mimiek, soms ondersteund met enkele gekke sprongen over het toneel. Het programma van deze cabaretier zat goed in elkaar. Aam alles was te merken dat hier een door het conservatorium geschoold vakman aan het werk was. Het enige dat men Herman van Veen zou kunnen verwijten was een zeker gebrek aan een echte eigen stijl. Verschillende nummers deden erg veel denken aan de stijl van gevestigde grootheden in het vak als Wim Sonneveld en Toon Hermans. Gezien de jeugdige leeftijd van Herman van Veen zal die eigen stijl vanzelf wel komen.


Afwisseling


Het dynamische optreden van Herman van Veen werd voor en na de pauze afgewisseld met enkele liedjes gezongen door de jeudige cabaretière Floortje Klomp. Onlangs was ook zij in een televisieprogramma, te zien, samen met enkele andere collega's, die op weg waren naar Istanboel. Haar optreden was een leuk contrast met dat van Herman van Veen. Voor de pauze liet Van Veen zien dat hij ook zelf heel wat mans is op verschillende muziekinstrumenten. Vooral het liedje Janoschka, waarbij hij spelend op een viool de zaal door liep, sloeg enorm aan bij het publiek.


BEGELEIDING


Van groot belang bij een cabaret-chantant is uiteraard de begeleiding. Herman van Veen had voor zijn cabaret Harlekijn een vijftal musici aangetrokken die toonden alle genres te beheersen. Zowel klassieke muziek, zoals gespeeld werd iin het liedje menuet als beat- en fanfareklanken werden door het vijftal op uitmuntende wijze gespeeld. Het quintet werd gevormd door Laurens van Rooyen piano, Gerard Stellaard orgel, Erik van der Wurff fl.uit, Ton Koning slagwerk en Bert Ducaat bas. De geweldige mimiek van Herman van Veen kwam vooral uit in het liedje over een hondje. Daarin kon hij zich helemaal uitleven, tot groot genoegen van het publiek, dat hem na afloop een staande ovatie bracht. De regie van het cabaret Harlekijn was in handen Van Nico Knapper, die door zijn regie mede zorgde voor de vaart waarmee het hele programma gebracht werd,

Na afloop werd het feest nog lange tijd voortgezet, waarbij gedanst werd op muziek van 't bekende orkest Co Valeska. .