Editie Vechtdal Theater de Voorveghter in Hardenberg presenteert:
Anne, Gaëtane en Herman van Veen
aug 2009

In theater de Voorveghter in Hardenberg treden dit seizoen drie leden van de familie Van Veen op met ieder een eigen voorstelling. Dochter Anne met een theatraal muziekprogramma Gaëtane met de voorstelling Mata Hari en Herman met Nederlandse Tournee.

Na afloop van een optreden in het Olympia-theater in Parijs, enkele jaren geleden, kwam de directeur van het theater Herman van Veen gedag zeggen én hem feliciteren. 'U bent de tweede Nederlander die hier heeft gespeeld.' Voor Van Veen reden om te vragen wie de eerste was. 'Mata Hari', was het antwoord.


Onschuld bewijzen


Dat antwoord was voor Van Veen de aanleiding om zich te verdiepen in het leven van Mata Hari; de nachtclubdanseres, geboren als Margaretha Geetruida Zelle in Leeuwarden en tijdens de Eerste Wereldoorlog verdacht van spionage voor de Duitsers. Zijn fascinatie leverde de voorstelling Mata Hari op. Herman schreef en regisseerde en zijn vrouw Gaëtane Bouchez-van Veen speelt in de Franstalige versie de hoofdrol. Dat is niet Mata Hari, maar haar vriendin Anna Lintjes. In de voorstelling probeert Anna de onschuld van haar vriendin te bewijzen. De jurk waarin de Franse geheime dienst een gecodeerde militaire boodschap vindt, beschouwen zij als bewijs voor de spionageactiviteiten. Anna weet echter dat de jurk niet van Mata Hari is, maar van haarzelf.
Zij kreeg het kledingstuk van Vladimir Maslov, de achterneef van de Russische keizer met wie ze, net als Mata Hari, een hartstochtelijke verhouding had. Gaëtane: 'Aanvankelijk was ik alleen bij deze voorstelling betrokken om het script te vertalen naar het Frans. In de periode dat Herman een Franstalige actrice zocht voor deze voorstelling, speelde ik in de voorstelling First Lady, ook een productie van Herman. Naar aanleiding van die rol heeft hij mij gevraagd om Anna Lintjes te spelen.'


Bijzondere voorstelling


Het stuk is in première gegaan in Leeuwarden en is onder meer opgevoerd in Frankrijk en België. Gaëtane: 'Tijdens de voorstellingen, in welk land ook, is het doodstil in de zaal. Je merkt dat het applaus niet direct volgt op het einde van het stuk', maar dat het eerst een paar seconden stil blijft. Blijkbaar moet het even bezinken. Eenmaal kwam er een jongeman naar mij toe die helemaal ontroerd was. Het is ook een bijzondere voorstelling: visueel, qua inhoud en muzikaal. Dat merkten we ook tijdens de première. Inmiddels wordt het stuk in Nederland boventiteld, maar dat gebeurde toen nog niet. De voorstelling was in het Frans, wat voor veel mensen niet te volgen was. Toch was iedereen enthousiast. Door de emotie, de muziek en de poëzie van de tekst.'


Aanvullen


De Waalse Gaëtane Bouchez, van oorsprong klassiek geschoold danseres, leerde Herman van Veen kennen in 1989. 'Herman kwam naar België om dansers te zoeken voor zijn Harlekijn Danstheater. Ik werd geraakt en geïnspireerd door zijn manier van werken en denken.' Sinds die tijd speelt ze, zowel als danseres als actrice, in voorstellingen die hij schrijft en regisseert. 'Dit is ons leven; op de planken staan en voorstellingen geven. Natuurlijk hebben we onze privémomenten, maar onze gesprekken gaan voor een groot deel over onze professionele kant: we lezen elkaars teksten voor en geven elkaar tips. We complementeren elkaar. Maar op het moment dat hij mij regisseert, doet onze privérelatie er even niet toe. Dan is hij niet mijn man, maar mijn regisseur.' Een kritische regisseur, blijkt, want de voorstelling is nooit af. 'Nadat Herman een keer kwam kijken bij een opvoering van Mata Hari in Parijs, heeft hij een compleet nieuwe scène toegevoegd. Dat was een ingrijpende verandering. Dat houdt ons acteurs overigens wel scherp. In de meeste gevallen zijn het details die worden aangepast. Er is geen avond hetzelfde.'

De voorstelling Mata Hari is geschreven en geregisseerd door Herman van Veen en wordt gespeeld door Gaëtane Bouchez-Van Veen, Mitsou Doudeau, Wendel Spier en Martine de Kok.