Amigoe (Curacao)
Jos de Roo

Herman van Veen op Curacao

19 maart 1979

" Ik heb vanmorgen meer geleerd dan alle voorgaande jaren bij elkaar", zei Hubert Bomba, de toneelmeester van Centro pro Arte, twee jaar geleden na een ochtend repeteren met Herman van Veen. Hij had onder meer lampen moeten losschroeven die vastgeroest zaten, omdat ze nog nooit gebruikt waren. En nog kon Herman van Veen niet alle lichten geluidseffecten krijgen die hij hebben wilde, want Centro pro Arte is een oud theater, zo snel is de technische ontwikkeling in de show-business gegaan.


Daarom neemt Herman van Veen voor zijn voorstellingen van 29, 30 en 31 maart een paar ton aan eigen apparatuur mee. Pas dan kan hij de licht - en geluidseffecten krijgen die hij hebben wil. De shows van Herman van Veen op Curacao zijn een onderdeel in het veroveren van de internationale markt.
In tegenstelling tot andere Nederlandse artiesten gaat dat Herman van Veen goed af. In 1974 en 1975 kreeg hij in Duitsland de "Stern des Jahres", negen Duitse LP's heeft hij gemaakt en het Montreux-programma dat hij in 1976 voor de Belgische televisie opnam is in bijna alle Europese landen, de Verenigde Staten en Japan uitgezonden.

Zijn meest recente succes op de internationale markt is de zesdelige serie "De wonderlijke avonturen van Herman van Veen", een coproduktie van Harlekijn Holland, de Bayerische Rundfunk en de KRO.
Als hij op Curacao komt, heeft hij net de opnamen voor de speelfilm "Uit elkaar" achter de rug, een eigen project dat dik in de miljoen gulden kost.

Na Curacao wachten nog voorstellingen in Antwerpen, Brussel, de grote Duitse steden, Scandinavië, Parijs en Londen.
"Nederlands wonderkind van de showbusiness", werd Herman van Veen wel genoemd. Met recht, want het wonderlijke bij Herman van Veen is, dat hij geen vrijblijvende vermaaksprogramma's brengt, maar onderwerpen als de kloof tussen arm en rijk, vervreemding en onderdrukking indringend aan de orde stelt, terwijl er toch een warme levensblijheid van het toneel straalt.
Over het nieuwe programma dat hij op Curacao brengt, zegt hij dan ook: "De voorstelling die ik speel, dat bén ik nu. Daar zit weer heel veel van het clowneske in, maar met een degelijke ondergrond, waarvan de essentie zonder woorden duidelijk is". Herman van Veen mikt niet op een bepaald publiek met zijn programma: "Ze zeggen tegen mij: dit-of -dat zal een Fransman nóóit accepteren. Alsof er een Fransman bestaat. Er bestaat geen Fransman - er bestaat een angstig mens, een blij mens, geen Hollander en geen Fransman. Da's onzin".
Het is dit algemeen menselijke aspect, verpakt in de modernste theatervormen waarbij geen technische truc ongebruikt wordt gelaten, die eerst de basis waren voor zijn Nederlandse succes en nu voor zijn internationale succes.

Herman van Veen in Centro pro Arte: de kans om kennis te maken met een unieke vorm van theater, reden waarom de Amigoe mede-sponsor is.



JOS DE ROO