de Tijd
K.E.

Herman van Veen 'live'

4 sept 1971

"HET IS NATUURLIJK op de eerste plaats voor de mensen die de show hebben gezien," en "Het stemgebruik en zo is natuurlijk veel minder goed, maar de sfeer vind ik het mooiste wat ik ooit op de plaat heb gemaakt." Dat was Herman van Veen, vorige week in deze krant geïnterviewd, over zijn toen nog op verschijnen staand dubbelalbum Herman van Veen - Carré Amsterdam, dat nu inmiddels onder nummer 2675.021 en tegen de heel aantrekkelijke prijs van f 25 in de handel is gebracht. En hij had maar ten dele gelijk.


Die theatersfeer is er inderdaad helemaal maar met dat minder goede stemgebruik valt het nog best mee en omdat er bovendien (door Phonogram Studio) opnametechnisch voortreffelijk werk is verricht, bewijzen beide platen voor de zoveelste maal dat liverecordings het juist bij zo'n authentiek overkomende sfeer met lengten kunnen winnen van vaak veel klinischer studio-opnamen; eventuele tekortkominkjes aan uitvoerenden en/of technische kant komen dan al snel terecht in de hoek van de helemaal niet zo belangrijke bijzaken.
Dat alles maakt dat ook wie de show niét heeft gezien toch maar eens serieus de aanschaf van het met veel foto's geïllustreerde album moet overwegen.

Hij koopt er een uitstekende keuze uit Van Veens liedjes mee: Suzanne, Voor een verre prinses, Liefde van later, Enkel & alleen, Cirkels, Jacob Olle, zo'n kleine twintig bij elkaar. Plus nog wat typische theateracts als Van Veens vioolspel dat de pauze aan flarden speelt, zijn piano optreden Zje zjoe poer voe en Hurmen ven Vien-de bokser.
Dat zijn inderdaad wel nummers die je eigenlijk eerst moet hebben gezien - maar dan had je ook maar moeten gaan kijken. K-e


HERMAN -VAN VEEN ...sfeer komt over...