Joke Dame schreef 31 december in het Utrechts Nieuwsblad

Janine Jansen en vrienden schitteren op jeugdig Kamermuziekfestival



Ruim zesduizend bezoekers trok de tweede editie van het Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht. Dat betekende zo'n twaalfduizend geestdriftig klappende handen voor artistiek leider en supervioliste Janine Jansen en haar muzikale vrienden.

Het bleek een goede zet van Vredenburg om Janine Jansens Kamermuziekfestival, dat zich vorig jaar nog voorzichtig afspeelde in de kleine zaal, voor het grootste deel te verplaatsen naar de grote zaal. Rondom vol was het openingsconcert op tweede kerstdag en ook het slotconcert op woensdagavond, dat met Schönberg beslist niet "for the millions' was geprogrammeerd. En, opmerkelijk, de concerten tijdens de vier festivaldagen trokken een opvallend jonger publiek dan doorgaans op klassieke muziek afkomt.
Doodstil bleef dat publiek na de laatste etherische maten van Schönbergs Verklarte Nacht waarin Jansen en haar vijf Weense strijkersvrienden het romantische liefdesklankverhaal zo intens en gloedvol enerzijds, en zo ijl en kristalhelder anderzijds wisten te vertellen. Tot die geladen stilte in een stormachtig applaus overging. Het was de wens van programmeur Jansen geweest om haar festival, na Janaceks Concertino voor piano en ensemble (met sterrol voor de krachtdadige pianiste Kathryn Stott) en Brahms Klarinettrio waarin een heel precieze Sharon Kam de lyrische klarinetkant koos, in die verstilde Schönbergsfeer te besluiten.

Dat er wel degelijk ook gefeest kon worden met haar muziekvrienden, die van over de hele wereld komend elkaar in Wenen treffen, bewees Jansen in de Battle of strings met de drie muzikaal grenzeloze strijkers van Triology. Zij bedrijven een hilarische vorm van kamermuziek waarin ze muzikale clownerie combineren met de muzikale meligheid van het Weense Nieuwjaarsconcert - meeklappen met hun Radetsky Mars? ha - probeer het maar.


Speelbeesten

Triology ging de confrontatie aan met de drie klassieke strijkers Jansen, violist en altist Julian Rachlin en cellist Thomas Caroll. En met zijn zessen bleken ze Speelbeesten van het onderhoudendste soort. Een film zonder beelden trok aan je geestesoog voorbij in het uiterst suggestieve Horror Movie door het zestal. Maar ook met z'n tweeën konden ze er wat van. Are You Crazy heette het stuk waarin Jansen op altviool (wat ze ook vertoonde in Dvoraks Pianokwartet maar dan heel serieus) en Rachlin op viool op variété-wijze doorspelend van instrument wisselen. Dat speelbeestige van jonge, zeer getalenteerde muzikanten kleurde ook de serieuze concerten. Beethovens septet zwom in de jeugdige elegantie. In Dvoraks Pianokwartet streefden gelijkgestemde zielen rond snelwisselende emoties van een eendere intensiteit naar een fors opgejuinde finale.

>Trots

Met de randprogrammering, concert met lunch in Grand Hotel Karel V, het kinderconcert door de jonge Fancy Fid-dlers van Coosje Wijzenbeek met Herman van Veen, en de masterclasses voor jonge ensembles, was ook de tweede editie een Kamermuziekfestival waar Utrecht trots op mag zijn. En het mooie is: het publiek heeft dat nu al perfect door. Joke Dame