In De Standaard van 27 febrari 2001 schreef ????
Herman van Veen - Carré 2000
Tussen 17 oktober en 3 december vorig jaar stond Herman van Veen in het
Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. Een plek waar hij al honderden
voorstellingen heeft gegeven, in intieme sfeer voor een publiek dat hem als
een categorie apart ziet. Wie aan die avonden een herinnering wil overhouden,
zal blij zijn met de registratie Carré 2000.
Dit is Van Veen als huisvriend van de generaties die jong waren in de sixties
en seventies, als verteller en filosoof voor een breder publiek, als icoon van
de Nederlandse taal en haar chanson-cultuur. Hij praat over de dood van mensen
dicht bij hem, over tederheid en liefde als troost. Er straalt een drukkende
warmte van de plaat af, een moede melancholie die groeit uit de meestal trage
melodieën, de vioolsolo's, de steeds wat plechtige voordracht van Van Veen en
het vele terugkijken dat aan de basis van de teksten staat.
De afwisseling van verhalen, mopjes, instrumentale stukjes en liederen houden
je moeiteloos in de ban, en je denkt er niet meer aan dat Van Veens muziek
niet met de tijd meewil. Prachtige covers van Brels ,,Ne me quitte pas'' (in
het Afrikaans) en Teofilo Chantres ,,Maria Maria'' vallen op, maar vooral
treffen ook twee covers van Willem Vermandere: ,,Kyrie eleison'' wordt als
wijs protest gedeclameerd, en ,,Voor Marie-Louise'' klinkt in dat vlekkeloze
Hollands meteen klassiek. Zeer rijke en rijpe plaat.
Alsof u er zelf bij was.
terug naar de index