Lily Arman schreef 24 mei 2006 in Gazet van Antwerpen


Madame van Veen est Belge




In de Franstalige versie van Mata Hari, het muziektheater van Herman van Veens Harlekijn Danstheater, speelt GaŽtane Bouchez, een Belgische uit Bergen (Mons) de hoofdrol. Maar ook in het leven van de cabaretier neemt GaŽtane een belangrijke plaats in. Je mag haar aanspreken als madame van Veen.


Gisteren werd in Brussel de Franstalige dvd voorgesteld van Mata Hari, een vertoning met monologen, muziek en dans waarmee van Veen in het najaar in WalloniŽ en later in Parijs gaat touren. GaŽtane Bouchez, die jarenlang een gevierde danseres was, steekt er als een professionele actrice een monoloog in af.
Het mag vreemd klinken, maar eigenlijk lag lichamelijk ongemak zowel aan de basis van haar carriŤrewending als van haar liefde voor Herman van Veen. Nadat Bouchez jarenlang bij allerlei grote balletgezelschappen had gedanst, kwam ze in 1989 tijdelijk weer bij haar ouders in BelgiŽ wonen. Haar contract bij het gerenommeerde gezelschap van Roland Petit in Marseille was niet verlengd omdat ze voor een volgende productie minder mensen nodig hadden. In afwachting van betere tijden ging GaŽtane trainen bij een dansschool in Brussel. Daar zocht een choreograaf dansers voor de Nederlandse videoproductie Rode Wangen. "Leuk", dacht GaŽtane, maar van hoofdrolspeler Herman van Veen had ze nog nooit gehoord. Toen hij zich aan haar voorstelde, leek hij haar wel aardig, maar andere dansers maakten GaŽtane erop attent dat van Veen tijdens de repetities wel opvallend vaak naar haar lonkte.
In een interview vertelt GaŽtane Bouchez openhartig over haar "coup de foudre." Op een bepaald moment zaten we met zijn allen te wachten omdat de camera-instellingen moesten worden veranderd en toen gebaarde Herman naar mij dat hij met me wilde gaan wandelen. Het regende en ik zie ons nog samen onder die grote paraplu slenteren door het Land van Ooit, waar de video werd opgenomen. Ik sprak geen woord Nederlands en hij sprak gebrekkig Frans. Toch had ik het gevoel dat we overal over konden praten."
Van Veen vroeg vervolgens of GaŽtane in diezelfde productie een korte . scŤne wilde spelen. "Terwijl de camera's draaiden, raakte hij heel even mijn hand aan. Op dat moment gebeurde er iets in mij dat moeilijk in woorden is te vatten. Het begrip coup de foudre komt er nog het meest bij in de buurt."

Rugproblemen noopten GaŽtane Bouchez tot het opgeven van haar danscarriŤre. Ze werd actrice. Toen ze tijdens een voorstelling van het Harlekijn Danstheater een teen brak, nam van Veen haar mee naar huis. Het zou voor drie dagen zijn, maar ze is nooit meer weggegaan en is nu mevrouw van Veen-Bouchez. En spreekt ook Nederlands. Une belle histoire.

Lily ARMON

www.gaetanebouchezvanveen.com