in de Twentsche Courant van 22 maart 1972 schreef H.A.

Drienerkring-Festival was een groot succes

Luisterrijk optreden van Herman van Veen

Enschede - Met een luisterrijk optreden van Herman van Veen, is gisteravond in een bomvol1e Vrijhof het "Drienerkring-Festival" feestelijk besloten. De belangstelling voor het optreden van "duivelskunstenaar" Van Veen was zó overweldigend, dat ook de brandgangen in het Amphitheater met stoelen bezet moesten worden om iedereen een plaatsje te kunnen geven. En die belangstelling kwam niet alleen van de kant van de studenten: ruim 60% van de aanwezigen kwam uit de regio, waarmee de diepere zin van het festival - de grenzen tussen campus en regio te doen vervagen - in be1angrijke mate gerealiseerd werd.

Het "Drienerkring-Festival" is een groot succes geworden. Met uitzondering van het exclusieve optreden van "instant-composer" Michael Smith (waarvoor slechts twaalf kaarten verkocht werden), zijn alle evenementen goed tot zeer goed bezocht. Met als regelrechte uitschieters: de optredens van de Haarlemse popgroep Ekseption, de Gert en Hermien Show (ook studenten wilden dit smartlappen-spektakel blijkbaar niet missen) en - hoe kan het anders - de Herman van Veen Show.


* Gespleten


Herman van Veen begint zich, naar gisteravond bleek, steeds meer te ontwikkelen tot een gespleten artistieke persoonlijkheid. Op de plaat excelleert hij als een vertolker van intrigerende luisterliedjes (een soort Hollandse cover van het Amerikaanse fenomeen Leonard Cohen); op de Bühne is hij bovenal de clown, de harlekijn, die gedurende zijn hele optreden improviseert op een ruw opgezet draaiboek en zich hoe langer hoe meer afzet tegen zijn platenimage. De liedjes, katalysatoren van de populariteit van Van Veen, zijn uit het optreden geschrapt, omdat ze niet langer stroken met de image van oproerkraaier, die Van Veen graag zou willen hebben. Het gevolg is, dat schouwburgzalen veelal gevuld zijn met een al even gespleten publiek: de een komt voor zanger Van Veen en voelt zich bekocht (terecht!), de ander komt voor de clown en heeft een prettige avond.

Van Veen's optreden gisteravond op de THT viel in zoverre uit de gebruikelijke Schouwburgtoon, dat de zaal gevuld was met louter publiek van de laatste categorie. Men accepteerde de clown Van Veen en eiste geen dingen, die hij niet langer graag doet. Men was tevreden met hetgeen geboden werd en smeekte en-masse om een toegift, die er (gelukkig) kwam. Blijft overigens de vraag, waarom Van Veen niet meer gebruik maakte van de unieke entourage van het Amphitheater, want als er één zaal in Twente is, waar hij echt gek had kunnen doen, is het die zaal wel!

H. A.