JacquesJ.d'Ancona schreef maandag 22 maart 2004 in het Dagblad van het Noorden

Herman van Veen maakte meteen een lied

GRONINGEN
Entertainer Herman van Veen twijfelde geen moment toen hij zaterdagochtend hoorde van het overlijden van prinses Juliana.

"Hier móét ik over zingen! Het was heel goed dat Hans van der Zee, de directeur van Martiniplaza Theater in Groningen, waar ik sinds donderdag een serie speelde, me belde om te overleggen hoe we de situatie zouden hanteren in verband met de voorstelling van 's avonds. Ik heb gezegd: 'Natuurlijk speel ik en ik zing erover.' Aan de tekst en de melodie van het lied 'Juliana' was ik op dat moment al twee uur bezig."
Via prinses Irene, al ruim twintig jaar een goede vriendin, was Van Veen op de hoogte van de bezorgdheid in de familiekring over de toestand van de voormalige vorstin. Het idee van een lied kwam echter pas zaterdagochtend op. Op zijn kamer in Golden Tulip Hotel Paterswolde heeft hij er een halve dag aan gewerkt.


Gesleutel


Aan het begin van de avond is er tijdens een repetitie met zijn muzikanten nog druk aan gesleuteld. Het uitverkochte huis (1600) haalde het met warm, nadrukkelijk applaus in.
Herman van Veen: "Natuurlijk deed prinses Juliana me aan mijn moeder denken. Ze is elf jaar ouder geworden dan mijn moeder en dan refereer ik aan de manier zoals een moeder reageert, ook als je geen kind meer bent, zélf oud en volwassen. In de tekst zing ik ook over haar bloemenjurk. Bewust niet een bloemetjesjurk, begrijp je...."

Het lied 'Juliana' is getiteld Vrij en Onverveerd. Daarin zegt Herman van Veen ondermeer: 'Zij is in haar droom gebleven, voor het kraaien van de hanen, voor het rijzen van de zon.' Opmerkelijk detail: het 'Railroadlied' zat zaterdagavond niet in de voorstelling. Het is een parafrase op het nummer dat de cabaretier Wim Kan in 1971 zong met kritiek op de tegemoetkomende houding van koningin Juliana tegenover de Japanse keizer Hirohito. Van Veen: "Dat kon niet. Dat zou ongepast zijn."