Soester Courant
Johan van Beek

'Hoe gaat het verder?'

Herman van Veen speelt tien keer in eigen Arts Center

22 juli 2020

Over negen dagen begint Herman van Veen aan een serie optredens op De Paltz. Zijn eigen Arts Center biedt hem in augustus elke zaterdagavond en zondagmiddag een podium, ter gelegenheid van zijn 75e verjaardag.


Speciaal voor de bijzondere serie optredens op De Paltz schreef Herman van Veen enkele nieuwe nummers. Verder wandelt hij door zijn immense repertoire. De Utrechtse Soester kijkt er naar uit.

Onderscheid een 75e verjaardag zich van de voorgaande verjaringen?
„Dat kunt u wel zeggen. Wat een feestjaar had moeten worden werd voor ons een coronajaar. Niets gaat op het ogenblik zoals wij ons dat hadden voorgesteld. Hel) al onze voorstellingen moeten verplaatsen Was nog nooit zo lang thuis. Onze tuin ziet er verdacht verzorgd uit. Ook het archief lijkt op een archief. Veel chaos verdween. Heb ineens tijd voor vrienden en familie. We hebben wel al onze voorstellingen tot nader order moeten verplaatsen. Gelukkig zijn we tot op heden gezond gebleven en zitten we in onze risicogroep te hopen op een vaccin."

Hoe voelt een bevrljdingskind zich op die leeftijd?
„Los van wat krakende onderdelen en het regelmatig kwijt zijn van namen, beschouw ik deze tijd, ook al ben ik minder jong dan gisteren, als de beste van mijn leven. Ben rijk met mijn gezondheid, familie en vrienden. Meer dan vroeger surf ik door mijn geheugen. Schreef er tussen alles door twee boekjes over: 'Voor het eerst' en 'Bevrijdingskind'. Hoe langer geleden, hoe gedetailleerder mijn herinneringen. Mijn kortetermijngeheugen lijkt slechts praktisch en laat me zo af en toe in de steek, dan weet ik niet meer hoe de man heet die zich net aan mij heeft voorgesteld."

Hoe ontstond het idee voor de voorstellingen in ‘eigen huis, en waarom nu pas? „De afgelopen maanden waren we vooral in de weer met het bekomen van de schrik en het regelen van de gang van zaken op ons kunstencentrum. Daar sleutelen we op het ogenblik met 25 mensen aan ons toekomstige bestaan. Was zelden zo in de weer. Ondertussen repeteren we inmiddels aan de voorstellingen die we op de Paltz willen gaan spelen. Tien concerten in augustus. Ga een keuze maken uit ons repertoire en schreef een aantal stukken speciaal voor de gelegenheid. Kijk er naar uit. Ik vroeg mijn vrouw laatst: wat denk je, zou ik het nog kunnen? Zij dacht van wel."

Hebben de bezoekers invloed op het repertoire, of staat het programma vast?
„Onze voorstellingen hebben, zeg maar, een dagboek-dramaturgie. Er schiet mij nu een paar voorbeelden te binnen. We speelden destijds in Oss, de dag na dat ongeluk met die stint. Dan zing je niet dat liedje dat je verleden week schreef over het naar school brengen van de kinderen. De dagelijkse dingen spelen onvermijdelijk bij elke voorstelling een grote rol."

Wat mag niet ontbreken en waarom niet?
„Tot de lievelingsliedjes behoren: Suzanne, zie ik een mogelijkheid dan zing ik dat, en Liefde van Later dat ik zo vaak zong voor mijn ouders. Anne, natuurlijk, voor die inmiddels 37-jarige dochter. Er is veel materiaal, kan uit een paar duizend liedjes kiezen. Mijn voorkeur gaat vooral ook uit naar dat wat ik gisteren schreef."

Waar wordt u zalf nog emotioneel van, en welke emotie is dat?
„Het kwispelen van de honden als ik thuiskom. Zo'n damhertje dat meteen opstaat nadat het wordt geboren. Het hoesten van mijn vrouw - die dan voordat ik kan vragen verkouden? - zegt: hooikoorts. Het missen van mijn ouders. Het zien van de kleinkinderen. De wind in de bomen. Er is veel dat raakt."

Hoe bijzonder is het om in ‘eigen huis’ op te treden voor iemand die in tal van landen in theaters heeft gestaan?
„Ben in Utrecht geboren. Heb daar 23 ja$r gewoond. Op zondag gingen mijn oudei§ toen we klein waren fietsen in de buurt^Het rondje Groenekan, Lage Vuursche, Soest, Bilthoven, Utrecht. Dacht dan altijd: later als ik groot ben ga ik in de buurt wonend van onze koningin. Dat hebben we gedaan. Woon nu zo’n 33 jaar in Soest. Het werd ons nieuwe thuis. Ga ik op het dak staan, zie ik de Dom en draai ik me om, de zee, tenminste zo heette dat water vroeger. Thuis spelen is ontzettend leuk, omdat iedereen die in de zaal of op de wei zit, min of meer dezelfde herinneringen heeft. Wij grinniken veel sneller dan iemand die bijvoorbeeld op zo'n avond uit Rotterdam komt."

Zo snel uitverkocht, dat vraagt om meer...
„Na augustus gaan we toeren in diverse landen om eerst de verplaatste voorstellingen in te halen. Voor, zoals het er nu uitziet, plus minus dertig procent van de mogelijke zaalbezetting. Het idee is om vijf keer per week te gaan spelen, te weten vrijdagavond en in de middag en avond op zaterdag en zondag. Ik verwacht dat er in het voorjaar een vaccin zal zijn. Hoop dat iedereen dan weer naar binnen mag. Of ik volgend jaar in de zomer ook op De Paltz zal spelen hangt daarvan vanaf."

Hoeveel optredens geeft u per jaar? „Voor de corona speelden wij zo'n 140 voorstellingen per jaar in landen als Frankrijk, Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland, Engeland, België, en uitstapjes naar Zuid-Afrika en de Verenigde Staten, en natuurlijk ons eigen land."

Bant u al op aan laaftijd om af te bouwen, of is dat niet aan de orde/ondenkbaar voor da rasartiest Herman van Veen?
„Kan me een leven zonder voorstellingen nauwelijks voorstellen. Ben nu 75 en doe het met net zo veel passie als toen ik 25 was. Er komt geen eind aan ontwikkeling. Of je nou violist bent, zanger of schrijver: ik weet nooit genoeg voor wat ik nodig heb. Ik sla bladzijden om, wil weten: hoe gaat het verder? Waar gaat het heen? Het leven is zo ongelooflijk fascinerend en naar mate je meer weet, groeit mijn verbazing voor dit fenomenale mysterieuze systeem dat leven heet."

Wie werken er op het podium mee aan de voorstellingen op De Paltz?
„De eerste zes doe ik met Edith Leerkes. De laatste vier met Edith, de Soestse violiste en zangeres Jannemien Cnossen, percussioniste en harpiste Wieke Garcia uit Zeist en bassist Kees Dijkstra die zojuist een nieuw huis in Kampen heeft gekocht"

Wat is de kracht van het Herman van Veen Arts Center?
„De ruimte, het groen, de hoge lucht, de jonge mensen die er spelen voor de ouderen die dat graag zien, het onophoudelijk concert van vogels, de kunst tussen de bomen. De Paltz, het is een voorrecht er te mogen komen."

Carré, Opern Leipzig of Herman van Veen Arts Center?
„Het één kan voor mij niet meer zonder het andere. Ga ervan genieten zolang het mag."


(De tien optredens die Herman van Veen op De Paltz gaat geven, zijn al een poos uitverkocht Er komen voorlopig geen nieuwe voorstellingen van hem in het Herman van Veen Arts Center bij).



Johan van Beek