20 augustus 1999 verscheen in De Telegraaf



Luxe Linda wordt sterke meid




Een sterke en stevige meid is het, de Sarah Mogen die ik speel in de nieuwe film NACHTVLINDER", zegt Babette van Veen, de 31-jarige dochter van Herman, die in ons land een nationaal idool werd als LINDA uit Goede Tijden. Dat 'image' schudt ze nu van haar af met haar rol in NACHTVLINDER. Linda de luxe sexy meid gaat met recht het diepe in met deze film. Voorbij de fotomodellenwereld en de nachten met Arnie. Nee, als Sarah is ze een jonge vrouw, in een periode die de Middeleeuwen zouden kunnen zijn, die op zoek gaat naar haar vader, een alchemist. Maar deze blijkt gedood in opdracht van een zekere WOGAM, een meedogenloze schurk gespeeld door Herman van Veen! SARAH rust niet voor ze wraak neemt op de moordenaar van haar vader. En ze vermoordt hem!

"Het is een survivor die ik speel", zegt Babette. "Je vecht voor je vader, je vecht voor je leven, je vecht voor je toekomst en je liefde! En dat alles in een prachtig romantisch verhaal vol actie maar ook heel symbolisch. We moeten met de beperkte middelen die je bij een Nederlandse speelfilm nu eenmaal hebt opboksen tegen een mega-spektakel als STARWARS. We mogen echter al blij zijn dat we met onze film in de bioscopen kunnen komen. Veel Nederlandse films halen dit niet omdat het buitenlandse aanbod zo groot is en die films budgets hebben van tientallen miljoenen dollars... Maar NACHTVLINDER komt dus volgende week wel in de theaters. Het is ons gelukt."

Hoe was het werken met je vader?

Babette: "Herman is natuurlijk gewend altijd alleen op dat toneel te staan en daar gebeurt alles zoals hij het wil. Bij een film heb je met veel mensen te maken, zeker als je erin speelt, maar ook nog eens het verhaal hebt bedacht, een rol speelt en de regie doet. Dat is enorm zwaar. Ik heb vaak moeten schipperen met hem. Dan wilde hij naar links en ik naar rechts in een scène. Dan bleef ik volhouden dat het zo goed was. Je moet voor jezelf opkomen in dit vak, ook als je vader de regisseur is. Je moet soms overleggen. Maar hij gaf me vaak gelijk. Hij staat open voor een dialoog. Ik heb veel bewondering voor de wijze waarop hij deze film, ondanks alle problemen die ontstonden, heeft afgemaakt. Hij zette altijd door."

Problemen?

Babette: "We filmden in en om KASTEEL LOEVESTEIN. Dat was ineens onder water gelopen. Ook het land er omheen. Maar we moesten er filmen. Met bootjes met onze camera's en crew voeren we er naar toe en werkten we door. Soms onder heel barre omstandigheden. Iedereen die denkt dat als je in een film speelt een mooi leven hebt, zou eens een dag hebben moeten kunnen kijken. Zo was er een scène waarbij ik moest verdrinken. Die namen we in november op bij Almere. Ik moest een groot meer in. Ik stond te bibberen van de kou aan de wal maar je hebt geen keus. Ik dacht, ik moet het in één keer goed spelen, anders moet ik het nog een keer overdoen. Dan moet je hard zijn voor jezelf en denken: hup, dat ijskoude water in! Zet alles op alles meid. Het moet nu lukken. Gelukkig was het na de eerste 'take' meteen in orde", zegt Babette, "maar ik heb wel geleden voor die scène."

Babette werd door haar vader voor deze rol gekozen nadat hij eerst talrijke andere actrices had getest. Herman: "Maar telkens betrapte ik me erop dat ik na afloop van zo'n screentest zei: 'Ik zoek iemand als Babette'. Toen zei iemand: 'Waarom neem je Babette dan niet'? En dat heb ik gedaan. Nee, ik dacht niet: Wat zal men daar van zeggen? Dat kan mij nooit iets schelen. Maar zij was gewoon de Sarah Mogen die ik in mijn hoofd had."

Voor Babette is het na zeven jaar GOEDE TIJDEN SLECHTE TIJDEN een nieuw hoofdstuk in haar carrière.

Waarom stopte je met Goede Tijden?

Babette: "Als je zoals ik zeven jaar lang een rol speelt als LINDA kom je niet meer aan jezelf toe. Het was altijd rennen! Het was natuurlijk ook plezier en lol met Guusje en Katja, met wie ik ook nog optrad als LINDA ROOS EN JESSICA, maar aan je eigen ik kwam je niet meer toe. En zeker niet aan de vraag 'is dat nu wat ik wil met mijn leven?'

"Spelen in een soap is eigenlijk een enorme luxe in dit onzekere vak. Je hebt vast werk, je hoeft niet te wachten tot iemand je belt voor werk. Je hebt daardoor geen financiële zorgen, dat is toch ook belangrijk en makkelijk. Maar op een zeker moment had ik het idee: ik moet nu ophouden, anders doe ik nooit meer iets anders, blijf ik vastzitten in deze rol en in deze wereld."

"Daarmee geef je veel op, maar je staat voor een nieuw begin waarin je zelf ook creatiever kunt zijn, keuzes kunt maken wat je wel of niet leuk vindt. Kwaliteit is ook voor mij heel belangrijk bij wat ik doe en als ik daarvoor, zoals toen ik bij GOEDE TIJDEN wegging, financieel een stapje terug doe, vind ik dat niet erg. Het stimuleert je weer fris aan de slag te gaan."

Babette heeft de laatste tijd liedjes geschreven. Vroeger was ze daar ook mee bezig, maar in haar Goede Tijden-dagen kwam ze daar bijna niet meer aan toe. Ze staat nu dichter bij zichzelf. "Daarbij heb ik een contract met EMI, waarbij ik schrijfopdrachten krijg en aan verschillende componisten gekoppeld word om te kijken of het klinkt. Dat is heel inspirerend. Je krijgt ook deadlines waarop iets af moet zijn. Zo blijf ik in de weer. En voor tv werk ik voor DE STAATSLOTERIJ-show, waar ik filmpjes voor maak."

Babette is privé heel gelukkig met presentator BAS WESTERWEEL. Ze woont met hem ergens in de Betuwe en die rust van de natuur en een goede thuisbasis houden haar ook in balans. Ze heeft nog wel contact met Katja Schuurman en Guusje Nederhorst "We zijn vriendinnen gebleven" maar ze leidt nu een heel ander leven: van teksten schrijven, ook voor anderen, zangles nemen en verschillende werkzaamheden voor tv.

NACHTVLINDER is voor haar echter haar eerste hoofdrol na het soapleven. Ze is niet gespannen voor de première volgende week woensdagavond in Amersfoort. "Ik heb mijn best gedaan en het is in ieder geval een mooie film geworden naar een echt mooi verhaal dat je niet loslaat, waar je ook over na kan blijven denken. Het prikkelt je fantasie."

Het filmen zelf was voor haar emotioneel zwaar. "Als je aan zo'n film begint, stap je toch ook ineens de levens van de andere mensen binnen met wie je samenspeelt en samenwerkt. Dat kan soms heel heftig zijn. Je hebt innig contact, je geeft je helemaal en dan kom je 's avonds toch weer in je eigen huis waar je het soms moeilijk van je af kan zetten. Maar dat moet. En dan, na de opnamen, zie je elkaar niet meer, valt zo'n hecht wereldje weer uit elkaar. Dat is iets waar ik nog altijd moeilijk aan kan wennen", zegt ze.

Maar vanaf volgende week is de groep acteurs en actrices weer even verenigd als men onder de gedreven en bezielende leiding van vader HERMAN VAN VEEN een promotie-tournee langs alle theaters dat zijn er veertien gaat maken waar NACHTVLINDER draait.





terug naar de index