Wat de heuvelrug
met je doet

HERMAN VAN VEEN OP DE HEUVELRUG

zomer 2019

HERMAN VAN VEEN, HART VAN EN VOOR DE HEUVELRUG

Waar moet je naartoe? Wat moet je zien?
Herman van Veen gidst ons buiten de gebaande paden door de Heuvelrug. Om te beginnen bij het gedeelde landgoed De Paltz.



HOELANG BENT U OP DE PALTZ?

'Nu zeven jaar. Het ging als volgt. Bert Smit, een goede oude bekende, vertelde Edith Leerkes, gitariste en mijn partner in onze artistieke bedrijvigheden, dat de ondernemer Raatjes - onder andere vanwege zijn leeftijd - landgoed De Paltz in Soest verkocht had aan de Provincie Utrecht.

Omdat de provincie volgens mij zelf geen natuurgebieden beheert, zochten ze naar een organisatie die dat wél kon. Gekozen werd voor de stichting Het Utrechts Landschap die de gronden van de provincie kocht, "om haar veelzijdige betekenis en natuur te behouden, mensen te laten genieten van zoveel schoonheid en de geschiedenis ervan ".

Bert zei: "In het hart van de Paltz staan een aantal gebouwen. Iets voor jullie?" Met jullie bedoelde hij Harlekijn Holland BV, onze onderneming in de kunsten sinds 196B. Edith en ik zijn toen gaan kijken en waren verkocht. Niet omdat we de gebouwen zo buitengewoon vonden, maar het landschapspark eromheen verblufte ons. Na ongeveer een jaar babbelen passeerde bij de notaris de stukken en werden wij, het Herman van Veen Arts Center, eigenaar van het hart van De Paltz. Daar hebben wij nu een prachtige plek in het bos voor exposities, masterclasses, spel, voorstel- lingen en seminars. Alles met speciale aandacht voor ouderen, kinderen en mensen met een kleine beurs. Alle voorstellingen die wij initiëren zijn vrij toegankelijk, s.v.p. wel reserveren.'



WAT IS UW FAVORIETE PLEK OP HET LANDGOED? WAT HOORT, ZIET, RUIKT, VOELT U DAAR?

'Op de rand van een vallei, ontstaan door zandafgravingen, ligt een plankier. Daar mag ik graag zitten, kijken en genieten, staren. Soms mijmer ik over wat er zich hier allemaal heeft afgespeeld, wat er zoal voorbij sjokte aan Neanderthalers, jagers, boeren, landlopers, monniken, ridders, aan deftige dames en heren, de vluchtelingen uit de Pfalz waarnaar het landgoed blijkbaar ooit is vernoemd.
Er valt daar in de stilte veel te zien en te beleven, een schichtige ree, een schuchtere das, de snelle vos, de hoge buizerd, de nerveus kloppende specht. Op dat plekje is het elke minuut anders. En sluit je je ogen, dan kun je - als je niet verkouden bent - ruiken wat er bloeit en groeit, er komt geen einde aan.'

VORIGE EIGENAREN HEBBEN HUN SPOREN ACHTERGELATEN OP HET LANDGOED. WAT ZIJN DAARVAN DE MEEST BIJZONDERE?

'De tuin-architectonische lijnen zijn zo streng als grenzen. De willekeur aan beplanting - elke eigenaar had zo zijn voorkeur; het is een gerepte chaos in groen. Een mikado aan invloeden. Moet altijd grinniken als ik iemand hoor zeggen: oorspronkelijk was het... De geschiedenis van De Paltz vertelt vooral ook de geschiedenis van haar bewoners, het is een aangename groene warwinkel.'

WELK STEMPEL WILT U ZELF ACHTERLATEN OP HET LANDGOED?

'Begrijp wat u vraagt, maar ben vooralsnog niet van plan iets achter te laten. Wij willen vooral koesteren wat er nu is.'

DE KAPSCHUUR IS EEN PODIUM. IS HET VOORAL VOOR JONGE ARTIESTEN?

'Onze voorstellingen en concerten zijn vooral gericht op specifieke doelgroepen zoals jeugd, familie en ouderen, en staan in wezen allemaal in dienst van educatie en talentontwikkeling. Programma's waar jong theatertalent de ruimte en ondersteuning wordt geboden om zich te ontwikkelen.'

ONTDEKT U ZELF DE TALENTEN? DOEN ZE AUDITIE? BENT U HUN COACH?

'We werken samen met Nederlandse kunstinstituten zoals conservatoria en toneelscholen. In specifieke gevallen organiseren we audities. Een aantal van de nu bij ons spelende voorstellingen schreef ik en heb ik als oude vos geregisseerd.

Voor beide partijen zeer leerzaam. Er zijn vooral ook veel andere makers bij ons in de weer, jong zowel oud, in alle mogelijke disciplines, pop, dans, kleinkunst, wereld- en klassieke muziek, theater, poppenspel. Het is een bonte stoet gebeurtenissen.
Na de voorstellingen ontmoeten spelers en publiek elkaar in de statige witte villa waar wij koffie, thee, gebak en limonade serveren. Zelf mag ik dan graag een jonge borrel drinken, maar die is niet te koop. Die staat slechts voor mij gereserveerd in een geduldig vriesvak.'

WAT IS DE LINK TUSSEN PODIUM EN LANDSCHAP?

'De Kapschuur, ons kleine theater, daar passen honderd mensen in, staat letterlijk midden in de natuur en is daarnaast ook nog eens grotendeels van glas. Waar je ook kijkt zie je bomen, struiken en wat er zoal voorbij kruipt en vliegt. De meeste gebeurtenissen vinden overdag plaats, vaak ook op de buitenspeelplaatsen. Je kunt simpelweg niet om de natuur heen kijken. Bij ons gaat nooit een doek op, wel de zon. En wordt het donker, dan schijnt er met wat geluk een maan op het gebeuren.'

WELKE PLEKKEN OP DE HEUVELRUG VINDT U HET MEEST BIJZONDER EN WAAROM?

'Ben geboren en getogen in Utrecht, de Vogelenbuurt. Ken de Utrechtse Heuvelrug van op de fiets. Bij weer en wind trapten we er in de weekenden op uit. Pa op zijn fiets met stang en een zitje voor mijn zusje, ik met steuntjes achter op de bagagedrager. Mijn oudste zusje reed met mijn moeder mee. Zo fietsen wij onze rondjes. Rondje Panbos, rondje Soestdijk, Woudenberg en Scherpenzeel, naar Leusden en de Treek heen en weer, Slot Zeist met haar even verderopse kasteel het Kerckebosch, Doorn, Leersum, Amerongen en terug.
Appels lenen bij de boeren, bramen plukken in Rhijnauwen. Weet niet of dat eigenlijk wel op de rug ligt. Een voor mij vertrouwde wereld, plekken waar ik altijd terug wil komen omdat zij vertellen van een gelukkige jeugd. Met dat weten durf ik verder. Kan alles aan als mijn moeder naast me fietst en ik achterop bij voder zit, ook al is het in gedachten.' ?

Er zijn veel leuke voorstellingen voor kids. Kijk voor een volledig overzicht van alle voorstellingen op hermanvanveenartscenter.com