Nico Heemelaar schreef 18 maart 2002 in het Algemeen Dagblad
"Prijzen komen met de jaren"
Herman van Veen in zonnetje gezet tijdens Gala van het Nederlandse Lied
Herman van Veen kreeg gisteren de Radio 2- zendtijdprijs voor zijn oeuvre. Over zijn nieuwste cd zegt hij: ,,Ik stel vast dat het leven een groot schaakspel is, waar stukken uit zijn verdwenen."
AMSTERDAM
In de prijzenkast van Herman van Veen stonden al acht Edisons, een Gouden Harp
en god mag weten welke onderscheidingen nog meer. Gister-middag is daar de Radio
2-zendtijdprijs bijgekomen. Van Veen kreeg hem voor zijn totale oeuvre.
Tijdens het jaarlijkse Gala van het Nederlandse lied in theater
Carré
in Amsterdam werd de winnaar met eigen werk toegezongen door diverse collega's.
Onder hen
bevonden zich Marco Borsato, Liesbeth List, Daniel Lohues van de Drente popgroep
SKIK, de Kast, Matilde Santing en Stef Bos. Ook de vorige winnaar Rob de Nijs deed
mee aan de de muzikâle hommage en noemde Van Veen een
"meesterlijke muzikant, performer en vertolker van het Nederlandse lied'. Na Rob
de Nijs, Gerrit den Braber, Annie M.G. Schmidt en Boudewijn de Groot is Herman
van Veen de vijfde winnaar van de trofee.
De gelauwerde artiest toonde zich verguld. ,,De prijzen komen met de
jaren", constateerde hij droogjes. ,,Soms is zo'n onderscheiding eervol, soms niet.
De laatste prijs die ik heb gekregen was, onlangs nog in een Duits hotel. Een
vreemde man met cape en zwaard meldde zich om 11 uur in de ochtend. Bleek het om
een Duitse Schnappsprijs te gaan. Ik moest een paar glazen Duitse jenever
achteroverslaan om de, prijs in ontvangst te mogen nemen. Daar word je op
zo'n tijdstip behoorlijk kachel van, maar mijn geledigde fles jenever kwam
tussèn die van Mick Jagger en Boris Becker te staan. Toen vond ik het toch
ook wel weer mooi."
Herman van Veen heeft de laatste tijd veel te vieren. Eind vorig
jaar kwam zijn liedje Hilversum III op de eerste plaats van de
Nederlandstalige Cover Top 100 van kenner en verzamelaar van Nederlandse
muziek Vic van de Reijt. Dit seizoen staat hij precies 35 jaar op de planken.
Vorige week vierde hij zijn 57-ste verjaardag en vorige week kwam ook zijn
nieuwste cd "Andere namen" uit.
Alle registraties van shows en in het buitenland
uitgebrachte platen meegeteld is Andere namen zijn 123 -ste cd. Van Veen: ,,Er zijn
mensen die dat soort statistieken voor mij bijhouden. 1-2-3 is inderdaad een mooi getal.
Zo hebben ze mij ook voorgerekend hoe vaak ik in mijn carriere heb opgetreden. Zo vaak,
dat wil je gewoon niet weten. Maar je merkt het niet. Mijn dochter is nu al 34 jaar oud.
Als iemand mij dat onder de ogen wrijft zeg ik: sodemieter op, 34, ben ik dat zelf al?"
De laatste top-40 hit van Herman van Veen ligt al in een ver verleden,
al bevatten de 14 liedjes op Andere Namen voldoende kandidaten om weer ouderwets
te scoren. Zoals het titelnummer van de cd.
Van Veen terugkijkend op het repertoire van de afgelopen 35 jaar: "Als ik de
laatste plaat vergelijk met zijn voorganger gaat het om kleine marges. Over de
jaren heen constateer ik wel een duidelijk andere manier van werken. Als
je jong bent, maak je liedjes uit een hypothese, vanuit een als... dan
situatie. Als je ouder bent, is het eenvoudiger te vertellen wat er is.
Zonder belang en zonder angst kun je zingen wat ervandaag gebeurt en
hoe je dingen nu ziet. De dingen die ik in mijn jonge jaren bezong waren
projecties, nu zijn het vaststellingen.
"Wat ik op mijn nieuwste cd vaststel is dat het leven een groot schaakspel
is, waar stukken uit zijn verdwenen. In de periode tussen mijn laatste twee
cd's is er een en ander gebeurd. Ik heb mijn ouders verloren en heb menigmaal
aan het graf gestaan van vrienden, muzikanten. Tegelijk zijn er nieuwe mensen
voor in de plaats gekomen. Ongeveer dezelfde tijd dat mijn vader stierf,
is mijn eerste kleinzoon geboren. Andere namen dus. Vandaar die titel."
Wat er in al die jaren onveranderd is gebleven: elk liedje van
Herman van Veen komt voort uit een situatie die hij zelf heeft ervaren. Alles
is autobiografisch. Voor de man die hij bezingt in het titel-nummer van
zijn nieuwste cd (Hij is een kind/een heel oud kind/ Alfred Jodocus Kwak en
Don Quichot) stonden twee markante mensen uit zijn (indirecte)
woonomgeving model. , ,Dat gaat om een man die vroeger bij ons aan de deur
kwam en wist dat mijn
zoon stripalbums van Guust Flater verzamelde. Hij vroeg om die albums en ruilde ze uiteindelijk voor
bijbels. De ander die ik bezing is een man die altijd luid
zingend door mijn dorp fietst. Iemand die nergens vandaan komt
en nergens naar toe gaat. In de ogen van de maatschappij zijn het
gekken. In mijn optiek zijn het de lieven. De halve gare die met falset
op de fiets zit, staat ook symbool voor mij. Wij kunstenaars, legitieme
gekken, horen tot hetzelfde slag volk en worden bewonderd om dat 'andere aspect'.
,,Het is tevens een ode aan alle dwazen, mensen die het durven om
hun mond open te doen en lak hebben aan alle wetten of regels. Mensen
die ik enorm bewonder, of ze nu Jezus Christus,
Mohammed, Bob Dylan of Björk heten of omdat ze zingend door het dorp fietsen.
Ik heb dat soort
voorbeelden uit mijn directe omgeving nodig om een situatie te kunnen bezingen.
Zo'n figuur als Pim
Fortuyn, daar kan ik niet zoveel mee, het staat te ver van mij af. Ik
snijd maatschappelijke thema's aan in mijn liedjes, maar niet eerder nadat ik
het een naam heb gegeven. Op mijn,vorige cd stond een liedje met de titel Geef
de oorlogskinderen een naam. Je kunt
zingen over oorlogskinderen in het algemeen, maar dat staat ver buiten
ieders belevingswereld.
Maar zodra zo'n kind Bas blijkt te heten en dezelfde naam heeft als je
eigen zoon, komt zo'n onderwerp
akelig dichtbij. Ik ben geen polemist, maar een kunstenaar die een stuk
van zijn werkelijkheid
beschrijft.
Het is dezelfde Herman van Veen geweest die die 123 Cd's
heeft gemaakt, maar wel
eenzelfde man na telkens weer een andere ervaring."