Revolver's Lust for Life
Stefan Sjoers

Kersvers

31 dec 2014

Als Herman van Veen zich morgen op een nieuwe plaat aan doommetal zou wijden, zou het geheel nog altijd als Herman van Veen klinken: daar zorgen 's mans stem en kenmerkende voordracht wel voor.


Het is dan ook geen wonder dat Kersvers op het eerste gehoor als een typische Van Veen-plaat aandoet, terwijl dat eigenlijk helemaal niet het geval is. Geen zorgen: van die doommetal is heus geen sprake, maar het album biedt wel een muzikaal pallet dat we nog niet eerder van de Utrechtse kleinkunstenaar hoorden.

De productie van Marnix Dorrestein (zoon van Van Veens gitariste Edith Leer- kes) bestaat vooral uit droge beats en minieme elektronica, wat toch echt wel even een omschakeling is. Die afstandelijke arrangementen contrasteren echter prachtig met de warme stem van Van Veen, die bovendien tekstueel nog altijd weet te im poneren (Voor Ik Het Vergeet, Allerhande, Meneer).

Een prachtige plaat die Van Veens kwaliteiten op een kersverse manier laat horen.