de Telegraaf
THIEMO WIND

„Het blijft nog even spannend"

Herman van Veen schreef een harpconcert voor Remy van Kesteren



3 februari 2014


UTRECHT/ KAAPSTAD, maandag

„Met het verzoek van Remy van Resteren om voor hem een harpconcert te schrijven was ik enorm verguld", vertelt Herman van Veen vanuit Kaapstad. Hij was de afgelopen weken in Zuid- Afrika op tournee en vliegt vandaag naar huis. Van Resteren, thuis in Utrecht, klinkt niet minder enthousiast. „Zoiets komt niet elke dag voor. Ik kan het stuk pas op 2 maart laten horen, dus het blijft nog even spannend."


Dit wonderlijke verhaal begon een jaar geleden in Antwerpen, toen Van Veen (68) daar optrad met de dirigent Jaap van Zweden en diens Dallas Symphony Orchestra. „Ik had zelf de orkestraties geschreven en Jaap was daarvan onder de indruk. In de nababbels heb ik aangegeven wel eens iets voor harp en symfonieorkest te willen schrijven. Zo is het gekomen, zou Wim Sonneveld zeggen."

„Ik kan me helemaal voorstellen hoe Herman zoiets ineens bedenkt", reageert Remy van Kesteren (24). „Toevallig hebben wij een gemeenschappelijke vriend die de uitspraak in Antwerpen heeft opgevangen.

Hij heeft ons vervolgens aan elkaar voorgesteld. Toen is het gaan rollen."
Van Veen:
„Ik ben er maanden mee in de weer geweest en heb er met reusachtig veel plezier aan gewerkt. Heb zelfs een harpiste mee op tour genomen om dat prachtige instrument en haar mogelijkheden te leren kennen. Het is uiteindelijk een concert geworden voor harp, celesta en strijkorkest, vernoemd naar mijn vrouw Gaetane. Als je het hoort zul je dat begrijpen."

Over de stijl waarin hij stuk heeft gevat, wil de componist niets loslaten. „Zou je zeggen 'typisch Herman van Veen', dan zou dat verwarrend kunnen zijn voor het grote Nederlandse publiek dat mij voornamelijk van de liedjes kent. De meeste mensen weten immers niet van mijn buitentheatrale activiteiten, het schilderen, de toneelstukken, de composities."

Uit nieuwsgierigheid vragen we Van Kesteren alvast iets te laten horen. „Ik heb de noten nog niet in huis", zegt hij tot grote verbazing van de verslaggever. „Ik verwacht dat de partituur ergens deze week komt, ten minste, dat hoop ik. Want ik moet de muziek ook nog instuderen, en dat geldt voor het orkest niet anders."

Toch is de harpist niet volledig onwetend. In de studio heeft hij de partituur via een computerbestand al een keer kunnen beluisteren. „Dat klonk veelbelovend. Ik wist helemaal niet wat ik moest verwachten en was verrast. Je zou de stijl een beetje minimal kunnen noemen. Het deed me denken aan Mike Oldfield.
Het is ontzettend knap hoe Herman, die toch niet eerder een werk als dit heeft geschreven, de essentie van zo'n concert weet te vangen. Er zit een langer middendeel in met prachtige solo's voor de viool en altviool. De harp stuwt het orkest vooruit. Daarhou ik wel van. Ik ben heel blij."

De compositie -komt tot klinken tijdens het slotconcert van het derde Dutch Harp Festival, waarvan Van Kesteren de oprichter en artistiek leider is. Hij is razend druk met de voorbereidingen en heeft dus ook nog een heel nieuw werk in te studeren, binnen één maand. „Dat moet lukken ", zegt hij geruststellend. Hij heeft ervaring. Afgelopen zomer won Van Kesteren het zwaarste en belangrijkste harpconcours ter wereld, in de Verenigde Staten. Daarvoor moest hij in korte tijd een vracht aan nieuw repertoire instuderen.

Herman van Veen zal op 2 maart bij de wereldpremière in zijn geboortestad Utrecht aanwezig zijn, laat hij weten;


"Ik verheug me op die prachtige muzikant die Remy is en ben net zo nieuwsgierig als jij"