Jacques d'Ancona schreef 11 september 1999 in hetNieuwsblad van het Noorden


Nard Reijnders, componist muziek film 'Nachtvlinder:


'Hadden critici iets met Van Veen te vereffenen?

Tussen eind September 1998 en de tweede week van november was de Limburgse muzikant en componist Nard Reijnders vervuld van de film Nachtvlinder. AI 21 jaar, om exact te zijn sinds 1978, is Reijnders verbonden aan het instituut en fenomeen Herman van Veen als begeleider op de podia tot in Azie en de USA, en in opname- en tv-studio's.

Reijnders (47) is multi-instrumentalist op klarinet, bas-klarinet, saxofoon en accordeon. Voor bedrijfsfilms was hij ook als componist actief, maar voor 't eerst heeft hij een speelfilm voorzien van muziek en arrangementen. Herman van Veen en De Kast droegen ook iets bij, trouwens. De film kwam de vorige week uit, de recensies waren erbarmelijk. Over de muziek lees je bijna niets.
"Limburg ligt centraal als je denkt in termen van Parijs, Brüssel, New York, Hongkong en Düsseldorf, constateert Reijnders. Hij woont in Broekhuizenvorst tussen Venlo en Venraay. Zijn lange carriere bij Herman van Veen kende momenten van vragen, van twijfel soms. "Maar we delen een eigenschap: we zijn allebei heel trouw. Dat gaf de doorslag om te blijven als het gevoel opspeelde om de eigen kar te gaan trekken. Dan ervaar je de kracht van het verleden, van de fantastische kansen die ik bij Herman kreeg, van het spelen in het Concertgebouw, in l'Olympia in Parijs en in Carnegie Hall in New York. Dat is niet niks.
Herman is een man die als inspiratiebundel blijft verrassen en mijn kwaliteiten kent. Hij is zichzelf gebleven in al die jaren. Maakt uitstapjes, maar houdt de lijn in handen."

De opdracht om de muziek voor Nachtviinder te schrijven karakteriseert Nard Reijnders als een proces van veel praten, van lezen en kijken als er scenes gedraaid werden.
"Mijn uitgangspunt was een soundtrack die akoestisch en natuurlijk van klank is. Vrijwel zonder electronica dus, in een symfonische benadering met strijkers, hout- en koperblazers, slagwerk en harp. In mijn stijl refereer ik aan Grieg, Strawinski, Tsjaikofski en Bartok. Daarbij moet je bedenken dat de muziek de sfeer van de scenes volgt en versterkt, soms scenes verbindt en dan weer neutraliseert of humoristisch werkt. Hevig, puur romantisch en enerverend..."

De soundtrack werd in twee dagen opgenomen door het kamerorkest Musica Ducis. Reijders: "Dat loopt dus totaal anders dan in een studio met Computers en electronische instrumenten. In twee dagen 65 minuten niet echt eenvoudige muziek, live, vers op de lessenaar... een topprestatie."

Voor Syb van der Ploeg, de zanger van De Kast, maakte Reijnders een bandje met de muziek voor een nummer dat hij in de film vertolkt. "De jongens schreven een mooie Friese tekst, Yn myn Tinzen. Die Staat op hun nieuwe cd, maar we hebben ook een symfonische versie en dan blijkt dat de stem van Syb zelfs met zo'n orkest uitstekend tot zijn recht komt. Samenwerking tussen een Limburger en een Fries... mooi toch."

- Wat vondje van de film?
Reijnders: "Sfeervol, eerlijk, spannend. Je proeft in alles de emotie van Herman. Ik heb me als betrokkene geen seconde verveeld, maar ik kan me voorstellen dat je je afvraagt waar je bent in 't verhaal als je Herman niet kent."

- En van de kritieken?
Reijnders: "Op de man gespeeld. Alsof ze met Herman iets te vereffenen hadden, alsof ze 't hem kwalijk nemen dat hij een vak beoefent dat zijn vak niet is."
Met vier andere muzikanten toert Nard Reijnders dit seizoen met de theatershow van Herman van Veen via Belgie en Duitsland door ons land, eindigend in Carre in Oktober en november 2000. "Ja, ik heb veel gedaan, ook voor andere projecten. Je moet het zo zien:
oude kaas, jonge kaas en af en toe een droog worstje als afwisseling