Het Parool
Bregje Lampe

Geen commercieel één-tweetje

april 2011

Welke keuzes maakt de redactie van Het Parool en waarom? Vandaag: adjunct-hoofdredacteur en chef kunst, en media Ronald Ockhuysen over redactionele aandacht voor mediapartners.


Sinds deze week staat op de kunstpagina's een serie waarin de acteurs van de voorstelling Vader over de eend Alfred j. Kwak zich voorstellen.
Onlangs verscheen op de kunstpagina een vijfdelige serie over What design can do!, een conferentie over de rol van design. En ook voor de musica! Fela ! op het Holland Festival was opvallend veel aandacht-ditmaal in de'vorm van lezersaanbiedingen.

Van alle genoemde partijen is Het Parool media partner. Maar, benadrukt Ronald Ockhuysen, dat wil niet zeggen dat er sprake is van een 'commercieel één-tweetje'.

"Het Parool verbindt zich aan evenementen waarvan wij denken dat we de lezers plezieren als we er iets extra's aan doen. Dat kan in de vorm van een speciale actie, kort.ings bonnen,vrijkaaitjes of meer aandacht in de krant."

Afspraken met mediapartners worden door de commerciële afdeling geregeld. "Maar uiteindelijk beslist de redactie of we ook in de kolommen van de krant aandacht eraan besteden. Bij What design can do! vroegen we ontwerpers naar hun oplossing voor Amsterdamse problemen. Dat leverde interessante artikelen op." Met de serie waarin de spelers van Alfred J. Kwak zich voorstellen wil Het Parool onderstrepen dat theater niet tot blanke elite beperkt blijft. "Aan die voorstelling doet een multiculturele cast mee. Bovendien is de voorstelling nadrukkelijk gemaakt voor alle scholieren in Amsterdam. Er zijn op scholen tekcnwedstrijden georganiseerd, zodat kinderen in de prachtwijken vrijkaartjes kunnen winnen om de voorstelling te bezoeken. Dat sociale aspect is voor ons reden om aan te haken."

Ockhuysen geeft toe dat een serie vooraf een risico met zich meebrengt. Op het moment van publicatie heeft de voorstelling zich nog niet bewezen. "Daarom laten we die ook nog recenseren. Daarbij heeft de recensent vanzelfsprekend alle vrijheid. In die zin krijgt iedereen - mediapartner of niet-een gelijke behandeling."



Bregje Lampe