Jos Frusch schreef in het Brabants Dagblad van 9 maart 2004

Muziek met een beetje theater

Dinsdag 9 maart 2004
Op bijna 50-jarige leeftijd durfde saxofonist/klarinettist Nard Reijnders het aan voor zichzelf te beginnen. Het resultaat: het Nard Reijnders Consort. Met een theatertoernee en een cd presenteert het Reijnders Consort zich komende weken aan het publiek. Méér dan een concert is de titel van het theaterconcert; After The Silence die van de cd. .
Meer dan 22 jaar speelde Nard Reijnders uit Broekhuizenvorst saxofoon en klarinet in het begeleidingsensemble van Herman van Veen. In 2001 besloot hij zijn eigen weg te gaan: componeren, arrangeren, musiceren. "Ik wilde de energie voortaan in mezelf stoppen", vertelt hij over deze voor een bijna-vijftiger opmerkelijke stap.


Langzamerhand rijpte het plan van een eigen ensemble met musici uit diverse disciplines. "Mensen uit verschillende werelden bij elkaar brengen en één klank maken, dat stond me voor ogen. Mensen met een klassieke opleiding, net als ik, die om de een of andere reden voor een andere discipline hadden gekozen: jazz, volksmuziek, theater. Ik heb contact met hen gezocht en uitgelegd wat ik van plan was. Ze wilden allemaal met mij deze nieuwe muzikale uitdaging aangaan."

Merkwaardig

Het resultaat is het Reijnders Consort, een ensemble met de merkwaardige bezetting cello, piano (met op de kruk de Tilburgse Doré van Deijck), accordeon, bas, fluit, slagwerk, trompet en klarinet/sax. De een speelde boogie-woogie, de ander Moldavische volksmuziek, of in de begeleidingsband van Paul van Vliet. Al anderhalf jaar heeft het Consort gerepeteerd en geconcerteerd. Onlangs was de première van het eerste theaterconcert. De naam Méér dan een concert geeft aan waar het Nard Reijnders om te doen is. "Muziek is het uitgangspunt, maar we voegen er een theatraal aspect aan toe. Je moet dan denken aan belichting, een verrassende presentatie, een mix van stijlen, poëtische momenten en zeker ook clownerie en humor." Dit laatste is het resultaat van de samenwerking met de Engelse comédienne Rachel Ponsonby, een multi-instrumentaliste uit de stal van het gerenommeerde Franse theaterspektakel Cirque Plume. "Ook dat hoort bij de formule van ons theaterconcert, we willen steeds samenwerken met een of andere artiest." Waaruit mag blijken dat deze eerste theatertoernee de opmaat moet worden van een hele serie. "De komende jaren moet dit gaan groeien. We brengen ons eerste concert in tien theaters in het land. Dat moet uitgroeien tot zo'n zestig é zeventig optredens en dan denk ik ook aan Duitsland en België." Reijnders heeft niet alleen alle arrangementen geschreven en enkele composities, maar ook zelf de pr en marketing gedaan, tot aan de flyers toe. Dat hij gelooft in deze formule mag blijken uit het feit dat hij alle onkosten uit eigen zak heeft betaald.

Hommage

Wat het programma betreft heeft Nard Reijnders gekozen voor muziek waar al een beetje theater in zit, zoals hij het zelf formuleert: een hommage aan Brel, Oost-Europese volksmuziek, Piazzolla, maar ook Weil, Debussy, Ibert en eigen composities. "Je kunt als bezoeker niet voorzien dat je na het romantische begin de pauze in zult gaan met een spectaculaire slagwerkperformance waarin een auto als instrument wordt misbruikt." De meeste muziek uit het theaterconcert staat ook op de cd After The Silence. "Stilte is het allermooiste dat er bestaat. Daar verwijst de titel naar: op zoek naar de stilte. Maar hij geeft ook aan dat na de stilte voor mij de muziek komt. Dat alleen muziek de stilte mag doorbreken."

Méér dan een concert is ook nog te zien op 12 mrt in Markant Uden en 30 mrt in De Nobelaer Etten- Leur.