Artikel van 3 september 2003 in het Eindhovens Dagblad

Frédérik Steenbrink en Isabelle Georges maken een droom waar

Hommage aan Judy Garland



Woensdag 3 september, Frédérik - al zijn de accenten op zijn naam Frans - is een jongen uit Eindhoven. Zijn vriendin en collega Isabelle is een meisje uit de Parijse banlieu. Allebei zijn ze jong genoeg voor grote dromen en energiek genoeg om die te realiseren.

Beiden werden als kind gegrepen door het theater. Hij omdat zijn ouders Herman van Veen grijs draaiden; zij omdat haar hele familie iets in muziek deed en zijzelf idolaat was van Judy Garland, de tragische musicalster uit het midden van de vorige eeuw. Nu staan Frédérik en Isabelle samen in een eigen muziektheateravontuur over diezelfde Judy Garland, de moeder van Lisa Minelli. Drie maanden lang speelden ze hun show 'By Myself' al in een Parijs theater. Lovende recensies waren hun deel en er kwam een cd van uit.

Binnenkort brengen ze 'By Myself' tijdens de jaarlijkse Harlekijndag bij Herman van Veen thuis en verzorgt de Eindhovense Stadsschouwburg de Nederlandse publiekspremière. Toneel, muziek, zang én dans in een volwassen voorstelling; gebracht door slechts twee jonge artiesten: Frédérik Steenbrink en Isabelle Georges. Frédérik en Isabelle ontmoetten elkaar in Luik, waar ze allebei zongen in de Franse versie van 'Titanic, the musical'. Om daar te komen hadden ze ieder voor zich al een lange weg afgelegd. Frédérik Steenbrink stond tijdens zijn middelbare schooltijd op het EPL in Eindhoven (het huidige Chr. Huijgens College) al graag op het podium. Hij werd daarin gestimuleerd door zijn muziekleraar Ad Maas. Die twee hebben nog steeds contact. Een vervolgopleiding aan de Amsterdamse kleinkunstacademie leek logisch, maar daar kon Steenbrink zijn draai niet vinden. 'Halverwege het eerste jaar wilde ik al weg. Londen, Parijs, New York, Berlijn, het kon niet schelen. Ik wilde er een jaar tussenuit, maar wel met de bedoeling om terug te keren.' Het werd - tamelijk willekeurig - de Franse hoofdstad. Dat is negen jaar geleden nu, en Steenbrink heeft de kleinkunstacademie nooit teruggezien. In Parijs zocht en vond hij twee instellingen waar hij in deeltijd verder kon met zijn opleiding. Na anderhalf jaar al lonkte het werk. Geen gebeun als ober, maar rechtstreeks op de bühne. Steenbrink: 'In mijn eerste toneelrol in Paul Edmonts 'Inaccessibles Amours' mocht ik ook zingen en piano spelen. Dat heeft me op weg geholpen.' Frédérik nam met succes deel aan chansoncompetities, maakte enkele liedjesprogramma's, een paar cd-tjes, en baande zo zijn pad naar de musical. Een rol in een 'Irma la Douce'-productie voerde hem naar de rol van kapelmeester Hartley in 'Titanic, le musical'.

Nierziekte

De theaterloopbaan van Isabelle Georges begint niet alleen bij de passies van haar oma (pianiste) en moeder (zangeres), maar ook bij de nierziekte waar zij als kind aan leed. 'Ik had daar veel ongemak van. Alleen als ik zong was de pijn minder. Zodoende ben ik zangeres geworden.' Als meisje van een jaar of tien ontdekte zij de oude Hollywood-musicals waarin o.a. Fred Astaire, Gene Kelly en Ginger Rogers schitterden. Maar één stem bekoorde haar boven alles: die van Judy Garland. Ze zag Garland in al haar verfilmde musicals. Van de 'Tovenaar van Oz' tot 'Crazy Girl'; van 'Meet me in St.Louis' tot 'A star is born'. Zingen, acteren en tapdansen tegelijk leek Isabelle Georges het einde. Op haar 13e nam ze piano- en balletles; daarna volgden acteercursussen en tappen. Op haar 15e stond ze op de planken. In de jaren negentig bouwde zij, gestimuleerd door o.a. de invloedrijke Michel Legrand, een fraaie cv op met mooie rollen in grote theaterproducties. Op haar 22e al was zij Mrs. Barnum; verder was ze o.a. Madeline in 'Nymph Errant' en Kathy Selden in 'Singin' in the Rain'. En toen kwam die Titanic-musical in Luik. Isabelle Georges en Frédérik Steenbrink spraken daar veel met elkaar (en maken over de rest weinig praat) en haar verzuchting 'ik zou wel eens iets eigens willen maken' werd door hem trefzeker opgepikt met de vraag 'wie is dan je grote idool?' Dat was voldoende om Isabelle terug te brengen bij Judy Garland. Isabelle: 'Ik heb grote bewondering voor die vrouw. Zij werd al heel jong door haar moeder 't podium op gedreven en met militaire discipline klaargestoomd voor Broadway en Hollywood. Daar werd ze als een melkkoetje uitgemolken door de grote theater- en filmproducenten. Garland kon zich alleen staande houden met medicijnen, drugs, speed en alcohol en ging daar uiteindelijk aan te gronde. Maar hoe zwaar haar leven ook was, ze behield altijd haar strijdbaarheid en haar gevoel voor humor. Een hele sterke vrouw.' De persoonlijke overeenkomst? Isabelle: 'Die is er nauwelijks, al herken ik haar strijdbaarheid. Haar manier van zingen, die haar gevecht tegen het leven verraadt. Ik zing op een soortgelijke manier. Alleen: bij mij is dat omdat ik daar vroeger als nierpatiënte het meeste baat bij had.' Isabelle Georges en Frédérik Steenbrink ontwikkelden hun show 'By Myself' als een regelrechte hommage aan Judy Garland. De Franse versie 'Une étoile et moi....é Judy Garland' kwam stukje bij beetje tot stand. De hommage begon met enkele liedjes, waarbij Steenbrink zijn vriendin aan de piano begeleidde, maar groeide uit tot een programma van ca. 75 minuten, waarin ook een stevig beroep wordt gedaan op de acteer- en danskunst. Steenbrink: 'In 'By Myself' laten we allerlei oude musicalsuccessen horen, maar door terug te grijpen naar de gouden jaren van de musical kunnen wij ook putten uit min of meer vergeten nummers van componisten als o.a. Gershwin en Porter. In de jazz en de klassieke muziek is al dat werk wel eens gebruikt, maar wij brengen die muziek terug naar de oervorm, het lied.' Één nummer voegde Steenbrink zelf toe, zijn compositie 'La voix de mes rêves'. Natuurlijk opgedragen aan Judy Garland. 'By Myself' komt nu in de Eindhovense Stadsschouwburg. Dat laatste is vooral te danken aan Ad Maas, de oude muziekleraar van Steenbrink. Hij zag de voorstelling in Parijs.

Muziektheater 'By Myself'; hommage aan Judy Garland door Frédérik Steenbrink en Isabelle Georges. Donderdag 4 september (try out), vrijdag 5 september (première) en zaterdag 6 september in het Globetheater van de Stadsschouwburg Eindhoven; aanvang 20.30 uur.