Grens en Maas Noord Limburg

Nard Reijnders voor het laatst naast Herman van Veen

29 november 2000

BROEKHUIZENVORST De Broekhuizenvorster musicus Nard Reijnders neemt na bijna een kwart eeuw afscheid van Herman van Veen. Reijnders, die met Van Veen in talloze beroemde theaters optrad, wil meer tijd voor zijn eigen muzikale activiteiten.


"Het is voor mijn artistieke ontwikkeling een noodzakelijke stap", legt de Broekhuizenvorste.naar uit. "Door deze stap komt er ruimte voor samenwerking met andere artiesten en het muzikale avontuur."

Nard Reijnders wil meer projectmatig aan de slag. Op dit moment heeft hij al enkele projecten op stapel staan. Zaterdagavond staat hij in het Amsterdamse Carré voor de laatste keer naast Herman van Veen.
"Met Herman heb ik een fantastische tijd beleefd", vertelt de arrangeur/componist. We hebben veel muzikale hoogtepunten gekend en ontelbare optredens verzorgd in de mooiste theaters van de wereld." Zo stond Reijnders onder ïneer in Carnegie Hall in New York, Olympia Parijs, Konzerthaus Wenen, verschillende theaters op Broadway in New York, Concertgebouw Amsterdam en de afgelopen zeven weken in een uitverkocht Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. "Ik heb van Herman veel geleerd en samen met mijn muzikale vriend Erik van de Wurff, de pianist van Van Veen, veel muziekstukken gearrangeerd voor de shows, cd's en andere activiteiten van Herman van Veen. Het was een fantastische tijd."


Winkel


Ondanks al deze positieve ervaringen en muzikale vriendschappen én hoogtepunten besluit de 49-jarige Reijnders om als vaste medewerker van Van Veen te stoppen en meer aandacht te gaan schenken aan zijn eigen 'winkel'. "Het is een van de moeilijkste beslissingen in mijn leven. Herman is niet alleen een wereldartiest maar ook een echte vriend." Als Nard Reijnders zaterdag 2 december tijdens de laatste show van dit seizoen in Carré stopt, is Van Veen een muzikale medewerker armer maar een fan rijker.

Reijnders is in de inter- en nationale theater- en muziekwereld een graag geziene gast. Hij werkte met veel bekende artiesten als Robert Long, Mini en Maxi en Jaap van Zweden maar componeerde op verzoek van symfonieorkesten muziekgroepen en koren ook bijzondere muziekstukken. Recent ging in Venio met veel succes zijn jongste compositie in première bij het Venloos Vocaal Ensemble, met onder andere John Bröcheler. Reijnders schrijft ook muziek voor televisie- en radioprogramma's, toneelstukken en films. Zo werd 2 de tv-documentaire Ulumka'an van regisseur Ruud van Gessel waarvoor de Broekhuizenvorstenaar de muziek componeerde en produceerde in 1995 onderscheiden met de Gold Award' enj werden zes cd's waaraan hij als producer , componist en/of arrangeur meewerkte bekroond met goud, platina en/of een Edison. Voor de film Nachtvlinder componeerde en produceerde hij de sound-track en titelsong 'Yn myn Tinzen': de Friese band De Kast tekende voor tekst en uitvoering. Reijnders kreeg lovende kritieken voor de filmmuziek. De KRO-televisie zendt Nachtvlinder binnenkort uit.

Samen met Erik van de Wurff schreef Reijnders twee jaar geleden bij gelegenheid van de twintigste sterfdag van Jacques Brel een suite die in Duitsland in première is gegaan. Reijnders arrangeerde en produceerde ook veel muziek van de beroemde tckenfilmserie Alfred Jodocus Kwak en voor de theatervoorstelling Peter en de Wolf, gebaseerd op de muziekvcrtelling van Prokofjev, is hij nog volop bezig. Peter en de Wolf gaat in februari in Carré Amsterdam in première.
Uit liefde voor de kamermuziek richtte hij samen met zijn zus Vonne Reijnders en Martijn Alsters Canapé op, een ensemble met een grote verscheidenheid aan instrumentale muziek waarbij het gevoel voor theater en humor een belangrijk element vormt. In het najaar van 1999 werd er in het kader van culturele uitwisselingen een zeer succesvolle tournee in Duitsland gemaakt. Het is de bedoeling dat Canapé volgend jaar een tournee maakt langs Nederlandse, Belgische en Duitse theaterzalen. Daarnaast blijft Reijnders zich in zijn eigen studio in Broekhuizenvorst bezighouden met bijzondere muziekproducties en het produceren van muziek voor bedrijfsdocumentaties.

Nard Reijnders kreeg al op jonge leeftijd piano- en saxofoonlessen. Hij studeerde Klarinet en Schoolmuziek B aan het Conservatorium Maastricht en Saxofoon (Jazz) en Compositie aan het Conservatorium Rotterdam. Zijn eerste landelijke succes was het nummer 'Ik ben blij dat ik je niet vergeten ben', dat hij maakte met Joost Nuissl, de blaaskapel en het dameszangkoor van zijn geboortedorp.