De Post (B) Princess 1968

Het ziet er uit als een woest tafereel uit een dure James Bond-film. En de sexbommen, stenguns en " echte " bommen zijn er ook naar. Toch is dit een prent uit een nieuwe Vlaamse film : hippe meisjes in weinig kleren volvoeren een overval op het Nato-vliegveld Wechelderzande. De ster van de film wordt gewapenderhand ontvoerd. Het verhaal wordt steeds wilder maar de filmers zeggen : " Zoiets brengt hier ook geld op ".


De filmtitel " Princess " klinkt braaf en vroom. Maar de makers van deze Vlaams-Britse coproductie steken het niet onderstoelen of banken : " Er moet geld worden verdiend. " Daarom gaat er in " Princess " zo barstensveel sex, vuur en lawaai. De Londense schone Virginia Maller, speelt de hoofdrol. Maar naast haar schittert de " coming man " van Hollands toneel, Herman Van Veen. Waar en hoe vertellen wij u.

Tussen de dennen, op wit zand werden de opnamen gemaakt. De 'zon scheen zalig. Het vliegveld van Oostmalle was een ruim decor, waar grote mensen " film ". gingen spelen. Er is alles wat je maar denken kunt : pistolen en geweren, waar je mee mag spelen ; een klein vliegtuig, dat rake-lings over de grond komt scheren, gevaarlijk tuig dat straks moet ontploffen, en veel blote meisjes. Hun rokjes en broekjes zijn klein en zwart. " De film wordt lekker sex, met lekker geweld. En de beelden zijn fantastisch ", zegt Paul lbou. Hij kan het weten, hij is "art directer"... "In Amerikaanse films is er altijd een art directer", zegt hij. "En dat is nodig. De regisseur kan niet overal tegelijk zijn. " Hij haalt enorme papieren te voorschijn, met enorme gedrukte letters, en knipt er stukken uit. " Ik sta ondermeer in voor het decor en de kostumering. " De letters worden straks ergens opgeplakt. Trouwens, ook op de wagens staan er zo leuke plakkertjes, met "Visie " erop. Dat is de naam van het productie-huis van Roland Verhavert. Die staat er zowat te zien, met een donkere bril tegen de zon. En een helrode trui, die lichtjes golft over zijn buik. In een openstaande auto ligt een jongen te slapen. Zijn voeten hangen uit het portier. Het is zo een buitengewoon zicht, dat je er niet langs kunt kijken. Daarnaast staat een grote caravan, waar een meisje in zit, met lang blond haar, in een zilveren beha en een zilveren broekje. Het is Virgina Mailer. Zij is de hoofdactrice. Zij heeft zachte ogen en spreekt happy engels. Een gesnorde man van boven de Moerdijk, kamt met welbehagen haar haar. Als iedereen wegtrekt naar de plek waar de opnamen gaan beginnen, blijven alleen de benen van de jongeman in de wagen achter ; tussen de caravan, de auto's en andere vreemde voorwerpen. Het zijn de benen van Herman Van Veen.

Herman Wuyts is mager. Smalle schouders onder een witte pull. Hij loopt gearmd met Roland Verhavert op de witte startbaan van het vliegveld. Ze kloppen elkander op de schouder. Een vriendelijke jongen met blozend gezicht stelt een camera op. Het is Ralf Baumans. Straks vliegt hij rakelings over de grond in het kleine vliegtuig om te filmen, terwijl onder hem loze bommen ontploffen, en de zes hippe meisjes in zwarte rokjes oorlogsgeweren hanteren. Nu repeteren ze met een choreograaf. " Deze scène is een onderdeel van de fotoroman ", zegt Roland Verhavert. " U weet toch waarover het gaat ? " Mark - de hoofdpersoon in onze film Princess - is fotograaf van beroep. Hij heeft een vriend die romanschrijver is. Deze heeft een boek geschreven, dat door een uitgever geweigerd wordt. Mark komt bij hem, en laat hem foto's zien van een Engels meisje op het filmfes-tival van Venetië. Hij stelt aan zijn vriend voor een fotoroman te maken, aan de hand van zijn boek. Het meisje zal de hoofdrol spelen. De uitgever wordt overhaald. Mark gaat op zoek naar het meisje. Op de vlieghaven van Londen, wanhopig dat hij haar niet kan vinden, herkent hij plots haar stem terwijl zij door de luidspreker de vertrektijden roept. Zij aanvaardt het voorstel, omdat ze stiekem op Mark verliefd is. Hij neemt haar mee, omdat hij met haar veel geld hoopt te verdienen. Er worden pu-biciteitscampagnes georganiseerd.
Mark, opgeslorpt door zijn bezig-heden, laat haar aan haar lot over, en doet op een middag beroep op Walter, de romanschrijver, om zich met haar bezig te houden. Beiden vergeten uur en tijd, en komen hopeloos te laat op een receptie, die ter ere van " Princess " wordt georganiseerd. Mark is woedend. De uitgever dreigt de oplage te stoppen, omdat het succes vermindert. Dan bedenkt Mark een stunt. Alleen hij en de uitgever zijn ervan op de hoogte. " Princess " wordt geschaakt. Tijdens de opnamen voor de fotoroman moet een helicopter haar komen ontvoeren. Walter, die op het laatste nippertje verschijnt, tracht dit te beletten, en grijpt zich vast aan de onderste stang. Hij wordt meegesleurd in de lucht, en valt in het water. Mark ensceneert de achtervolging en de redding. Later komt alles uit. " Princess " heeft er genoeg van, en besluit terug te keren naar Londen. Walter brengt haar naar het vliegveld. Op het allerlaatste ogen-blik duikt Mark op, en haalt haar over te blijven. Ze blijft. Einde van de film.

Frites en Broadway


Paul lbou : "Het scenario is inderdaad niet origineel. Het is een mengsel van van alles wat. Invloed van Blow-up. Maar wat wil je. Wij moeten hier rekening houden met het publiek. Filmisch gezien wordt het echter prachtig."
Terwijl de opnamen druk bezig zijn, komt Herman Van Veen het terrein opgestapt, een zakje frites in de hand. " Mm, lekker", snuift hij, " wil je d'er eentje ? Ik hou niet van al dat bloot, jij wel ? " vraagt hij. " Vanmorgen moesten we a! om vier uur d'r uit. En ik heb tot nu toe niks moeten doen. " Zijn haren liggen Van Veen-achtig dooreen. Zijn ene krul wat meer dan de andere. Virgina Mailer komt naast hem staan, en pikt mee uit het frietenzakje. "Nou, zij doet het enorm goed, hoor. Ik had het nooit gedacht. " Hij lacht. " Jawel, het is hardstikke fijn. Het is énig." Dan zegt hij ernstig : "Voor een artiest van nu is het nodig zoveel mogelijk media te gebruiken. Ik treed op in een zaal, voor de televisie en nu in de film ". Herman Van Veen is de laatste tijd ver-schrikkelijk beroemd geworden. Alle Nederlandse kranten schrijven over hem. Toon Hermans heeft letterlijk van hem gezegd : "Als ik één man nog eens op Broadway zie, dan is het deze jongen." En Wim Kan : " Hij heeft me van verbazing én van de lach, bijna van mijn stoel doen tuimelen. "


Haar grote kans


" Nee, het is eigenlijk geen cabaret, wat ik doe, ik parodieer. Ik deed dat al van toen ik heel klein was... In deze film speel ik de rol van iemand die zich zot loopt voor geld, énig is dat. " Dan weer ernstig : " Geld kan me geen blik-sem schelen. Heb je Herman Wuyts al gezien ? Werken dat die jongen doet. Die werkt van 6 uur 's morgens tot 2 uur 's nachts. Die zouden ze goed moeten betalen. Die verdient dat."
Virginia Mailer vertelt dat ze zich best thuis voelt in België. Als ik haar vraag hoe oud ze is, aarzelt ze, en zegt : " Moet je dat dringend weten ? " Ze is 27. Hoe komt het dat zij de uitverkorene is voor de film ? " Ze hebben me gekozen uit wel honderd fotomodellen. Voor mij is het een bui-tengewone kans. l like it very much... "
Van Veen zegt : " Voor haar is het iets totaal anders. Zie je haar staan als fotomodel ? " Hij doet het na. Poseert, met zijn ene been achter zich, en zijn vingers mannequinachtig gestrekt. " Nu doét ze iets. Er zit actie in. Dat is het verschil. " Roland Verhavert : "Ja, voor ons is het wel een goede publiciteit met Herman Van Veen erbij. Maar toen we hem kozen, was hij nog niet zo bekend. Hoe meer ik hem bezig zie, hoe meer ik er van overtuigd ben, dat hij dé geknipte man is voor deze rol. Ik zag werkelijk niemand anders in Vlaanderen, die voor deze rol in aanmerking kon komen. "
" Krijgt u financiële steun ? "
"Het Ministerie van Kultuur geeft ons een subsidie van een paar miljoen. En daarmee mogen we ons heel gelukkig achten. Vroeger kwam de film daarvoor niet eens in aanmerking.
Maar ja, als je met het buitenland gaat vergelijken, doen wij het héél goedkoop. Deze film wordt gemaakt voor 4,5 miljoen. "
" Geweld en sex spelen in de film de hoofdrol, dat is toch ergens toegaven aan de smaak van het grote publiek ? "
" Dat is zo, maar op het ogenblik kunnen we niet anders. Deze film moet kunnen draaien. Anders geraken we nooit verderop. En ik geloof niet, dat we moeten onder doen, voor wat de artistieke kwaliteit betreft. Ik ben er zeker van, dat deze film goed wordt. En ik hoop ooit zelf nog eens iets te maken. Het belangrijkste is nu dat er iets gebeurt, dat er gewerkt kan worden.
En dat de mensen die uit de gespecialiseerde filmscho-len komen, tenminste een kans krijgen. Voile. "
Dit is het geval met Ralf Bau-mans. Hij staat in voor de fotografie en de camera. Hij is entou-siast en vriendelijk en lijkt over een uitzonderlijk goed vakmanschap te beschikken.
"Vroeger was ik ook in de wolken over een Bergman, een Fellini, een Bressen. Nu lijkt me dat allemaal voorbijgestreefd ", zegt Verhavert.
" En Lelouche ? "

"Is niet ernstig. Zijn eerste films waren voor mij een revelatie. Zijn laatste ben ik niet eens meer gaan zien. Maar filmisch is hij natuurlijk buitengewoon... " Herman Van Veen komt zijn nieuwe pak laten bewonderen. Hij zegt : " Dat heb ik me speciaal voor deze film laten maken. " Het is een hippie pak, met een lang jasje en knopen aan de broekspijpen. Zijn gekke stem klinkt boven het gewoel uit. Virginia Maller heeft over haar zilveren beha een echte nerts aangedaan. Maar sexy blijft het.