???? schreef in het januarinummer van het tijdschrift van "Het Doosje"
"DANK U" HERMAN !
Met deze uitroep die na de voorstelling "Het Kerstverhaal" vanuit het publiek klonk,
willen wij dit artikel beginnen. In feite is met deze drie luttele woorden ook alles
gezegd. Herman Van Veen is een perfectionist, een rasartiest die zijn vak kent en weet
hoe een programma in te kleden en uit te voeren. De kerk was dan ook zeer goed gevuld,
wat een beetje deed terugdenken aan de artiestenmissen op zondag. Herman heeft zeer
veel fans, of beter er zijn veel mensen die het werk van Herman Van Veen graag horen
en appreciëren.
Herman is niet aan zijn eerste kerstprogramma toe, hij heeft al twee CD’s met
kerstliederen vol gezongen. Hij heeft iets met dat feest en wanneer hij vertelt
dat de ene dag zijn grootvader het verhaal volgens "Lucas" vertelde en de volgende
dag zijn grootmoeder dat volgens "Matteus", dan vertelt hij dat niet zomaar. Hij wil
duidelijk maken dat "Kerstmis" voor hem steeds iets sacraals betekent. Dat het
kerstverhaal, een verhaal is dat nog steeds, ondanks dat het eeuwen geleden geschreven
werd, actueel is. Een verhaal dat niet alleen voor de katholieken bestemd is maar waar
iedereen wat in vindt. Het is het verhaal van een man en een vrouw die ondanks haar
"gekregen" zwangerschap op weg moeten. Ze moeten mijlen ver naar de volkstelling.
Hoeveel mensen zijn er vandaag de dag niet op zoek naar hun herkomst,
zijn niet mijlen ver gegaan en zijn tijdens hun tocht onbegrepen gebleven.
Is in onze maatschappij nog voor iedereen plaats, blijven niet velen voor
gesloten deuren staan?
Toch kunnen ze na lang zoeken nog in een stal slapen en dan gebeurt het,
"het kind Gods" wordt geboren. De vader is in alle staten en roept het uit,
voor iedereen die het oren wil. De vreugde is van korte duur want de drang naar
macht naar hebzucht overheerst en de machthebbers hebben schrik dat hun macht
zal ondermijnd worden.
De kindermoord is een moord van alle dag, alle dagen worden mensen gedood omdat
machthebbers steeds meer macht willen hebben en alle middelen goed zijn om deze
macht te grijpen. Het enige wat Maria en Jozef met hun goddelijk kind nog kunnen
doen is vluchten. Vluchten voor geweld, vluchten omdat men wil houden wat men lief heeft.
Herman Van Veen vertelt, zingt en speelt zijn kerstverhaal bijgestaan door Lori Spee,
die in deze productie zeer goed overkomt en een gepaste uitstraling en gepast
zangtimbre heeft. Wij wisten al lang dat Lori één van "de" vertolksters is van
het repertoire van Herman Van Veen. In deze productie staat ze als Amerikaanse
naast en met hem op het podium en krijgt in drie solonummers meer dan de kans
om zich aan het Van Veen-publiek voor te stellen.
Deze productie is meer dan "af ", de prachtige composities en muziekstukken
die ons naar de geboorteplaats van dat Gods-kind brengen, de mooie en gepaste
klanken van de klarinet geven aan de muziek het echte Jiddisch karakter.
Het zijn stuk voor stuk pareltjes van composities waar Edith Leerkes, Herman Van Veen
en Erik van der Wurff verantwoordelijk voor zijn. Trouwens Herman kan rekenen op een
"top" begeleidingsgroep met Erik van der Wurff aan de piano, Thomas Dirks aan de contrabas,
Nard Reijnders, saxofoon, basklarinet, accordeon (maar vooral meesterlijk op de klarinet),
Jannemien Cnossen, zang en viool, in feite is Jannemien jazz-zangeres, en Edith Leerkes
die de gitaarbegeleiding en -solo’s voor haar rekening neemt. Edith Leerkes gaat ook
Reinhard Mey op zijn nieuwe CD begeleiden. De vier danseressen van het "Harlekijn
Danstheater" zorgen voor een sfeervolle omkleding en uitbeelding. Gaëtana Bouchez
(vrouw van Herman) die een van de danseressen is, kan daarbij ook goed zingen en
krijgt in deze productie de kans om een duet met haar man te brengen.
Spijtig dat dergelijke productie maar een tiental keren loopt.
Te weinig mensen krijgen de kans om de echte kerstbeleving, passend
in onze hedendaagse maatschappij, mee te beleven. De kerkelijke en
wereldlijke overheid zouden er goed aan doen dergelijke voorstelling
bij te wonen, dan zouden ze misschien beseffen welke hedendaagse boodschap
het kerstverhaal inhoudt. Herman Van Veen bewijst hiermee weer eens dat hij
sociaal bewogen is en weet waar het in onze maatschappij omdraait. Met deze
sfeervolle, maar zeker niet provocerende voorstelling, geeft hij de luisteraars
een dosis denkwerk mee en laat hen ongedwongen houden van "zijn" Kerstmis.
Wij onthouden zeker de boodschap en denken terug aan het prachtige kerstlied
van Wannes van de Velde "Kertmis is de dag dat ze niet schieten". Gelukkig
zijn er nog artiesten die in ons jachtig leven momenten van bezinning kunnen
brengen en ons laten wegmijmeren in ons eigen kerstverhaal, in ons eigen kerstenkind.
Bij de voorstelling werd een mooi en sober programmaboekje verkocht,
dat niet alleen een mooie herinnering geeft maar ook een mooi verhaal vertelt.
Laat ons hopen dat er van deze productie een video of CD uitgebracht wordt.
FOTO’S KERSTCONCERT
Foto’s van en persartikels over Herman Van Veen en het Kerstconcert kan men vinden op
fotokerst.htm
of
index.html
terug naar de index