Rene de Witte schreef in 1986 in een Belgische krant


Nieuwe elpee Herman van Veen volgens beproefd patroon




Er zijn er maar weinig die in drie minuten tijd met woord en klank een lèven kunnen blootleggen. De grootmeester was Jacques Brel. Een klasse lager, in Nederland, kan Herman Van Veen dat ook. Van hem is zopas «Anne» verschenen, de tweeëndertigste plaat die Polygram van hem in achttien jaar op de markt brengt. Klasse kan monotoon zijn; maar het blijft klasse.
«Anne » is het laatste luik waarmee een trilogie na «Signalen » en «Wisselaars» voltooid heet te zijn. Veel hoeft men achter het drieluik niet te zoeken,want het onderlinge verband moet eigenlijk gevonden worden in de hoezen die alle werden ontworpen door François Schuiten. Een kwestie van smaak natuurlijk, maar wij hebben al mooiere tekeningen gezien dan deze van «Anne».

Onder de vlag biedt de lading nauwelijks een halfuurtje chansons Het kwaliteitsmerk is opnieuw de zorgvuldigheid waarmee de twaalf chansons werden ingeblikt. Geen wonder want pianist Erik van der Wurff tekent mee voor de produktie en dat betekent dus warme synthesizer partijen om de al even diepe stem van Van Veen te dragen. «Wie was die man?» is mede daarom een schitterend. maar niet onvertetelijk nummer.
Aangrijpender dan het gevangenisverhaal van «Wie was die man?" is « Regende het maar» op tekst van Fletcher DuBois. «Als twee mannen vrijen. op eén of ander feest, dan vragen vele gasten of er een doelpunt is geweest» zegt meer over de bekrompen giechelarij van omstaanders dan het sociale isolement van homofiele partners. Wie daar geen gevoelens voor heeft kan zich beter ook onthouden van enige beroering om het titelnummer «Anne». Anne is het dochtertje dat men graag geboren ziet worden om een al niet zo fraaie wereld een beetje te kleuren. «Anne» is momenteel een bescheiden hit die moet dienen als commerciele locomotief om de elpee aan de man te brengen.

Vermelden we nog «Een vriend zien huilen». Het idee om «Voir un ami pleurer» van Jacques BreI te vertolken kwam van Johan Verminnen. Herman van Veen is als notoir Nederlander sportief genoeg om dat op de binnenhoes te vermelden en dat maakt voor de leek de vergelijking mogelijk. Een goede raad: koop snel de versie van Verminnen.

Concertreis

Eind oktober was Herman Van Veen met zijn nieuw programma in Carré Amsterdam. België moet daartoe wachten tot 21 februari in het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel. Later volgen Gent (8 en 9 april) en Hasselt (10 en 11 april). Voordien echter slaat Van Veen zijn tenten op in de Koningin Elisabethzaal te Antwerpen. Op 16, 17 en 15 januari brengt hij er de premiere van de muziekfabel «Alfred Jodocus Kwak".
Wie tijdens de nakende feestdagen een kindergeschenk zoekt kan - terloops gezegd - met de gelijknamige Kwak-elpee niet misdoen. Kinderen krijgen er beslist een "kik" van.


René de Witte




terug naar de index