Gelderlander

Herman van Veen alleen als zanger

27 november 1987


Door onze rtv-redactle


HILVERSUM - Liefhebbers van Herman van Veen worden vanavond bediend door Veronica. 'Herman van Veen in vogelvlucht' bevat een groot aantal toppers van het muzikale fenomeen, dat zich ook tot een minzaam interview heeft laten verleiden door regisseur Constant Meijers.
Tevens zijn er leuke shots te zien van de oude en de nieuwe Herman. Zo zien we zijn klassieke 'Neus', maar ook zijn nieuwste topper 'Toveren'. Herman praat in het in Antwerpen opgenomen interview breeduit over liefde en leven. Hij zegt heel gelukkig te zijn en als hij kon toveren, dan zou hij de mensen zichtbaar voor elkaar laten maken. Dan zijn de problemen de wereld uit.



Als kind zong hij al om de zanglerares, waarop hij verliefd was, te behagen. Maar al snel bleek dat hij andere opvattingen over muziek en met name teksten had.


Glazenwasser


We zien fragmenten van 'Suzanne', 'Liefde van later', 'Kletsnatte clowns' (op zijn Duits, heel mooi in beeld gebracht met sfeervolle mist en dergelijke), het haastige 'Opzij', het schrijnende 'Uit elkaar', het optimistische 'De bom valt nooit'. Natuurlijk ook de zingende glazenwasser van 'Hilversum 3' dat nog niet bestond en ander werk.

Al deze liedjes en nog een heleboel anderen staan op het net verschenen dubbelalbum 'In vogelvlucht', waarvan de subtitel luidt 'Twintig jaar Herman van Veen, zijn mooiste liedjes'. Op twee platen staan 22 liedjes. Op de uitgebreide klaphoes staan niet alleen alle teksten, maar ook verdere informatie.


Technisch


Zelfs degene die geļnteresseerd is in de technische kant van de zaak, zal iets van zijn gading vinden. De laatste jaren maakt Herman van Veen voor zijn studio-lp's gebruik van een bijzondere procedure. De muziekbanden worden op de gangbare manier in een 24-sporen studio opgenomen en gemixed. Met behulp van deze zogenaamde 'play-back'-banden, kan Herman de Nederlandse of anderstalige teksten in het theater vertolken. Met behulp van zaalversterking, worden de gangbare theaterom- standigheden nagebootst. In deze procedure wordt Hermans stem dus rechtstreeks digitaal op een twee-sporen mastertape opgenomen.


Geen fan


Op de nu uitgekomen verzamel- platen staan enkele oude opnames in de originele staat, enkele reconstructies van oude arrangementen die opnieuw zijn mgezongen en een aantal recente opnames, die volgens de net beschreven methode tot stand kwamen.

Veronica-regisseur Constant Meijers heeft voor het programma van vanavond alleen de zanger Van Veen willen uitbeelden en niet diens vele andere facetten, zoals het theaterwerk.

„Ik was helemaal geen fan van Herman. Ik heb gewoon telefonisch contact met zijn maatschappij Harlekijn opgenomen. Voordien was ik niet erg in hem geļnteresseerd. Herman had overigens al bepaalde ideeėn hoe de uitzen- ding eruit moest zien. Dat is nog een heel gevecht geworden. Ik wilde alleen zijn liedjes, waarin je trouwens zijn vaste thema's kunt terugvinden."

Meijers ging op zoek in de archieven, vond een heleboel, maar helaas was Hermans start met 'De tamboer' in de toenmalige 'Mies' niet meer te vinden. Dat geldt eveneens een verbinding tussen Broadway - waar Van Veen een maal een gooi naar wereldroem deed - en dezelfde, nationale Mies.


Meijers: „Herman zei 'als je maar genoeg nummers hebt, zoekt je programma zichzelf wel uit'. Even had ik angst dat het te fragmentarisch zou worden, maar gelukkig heb ik ook zijn emoties in zijn liedjes kunnen overbrengen.