Gooi- en Eemlander
J.de Vos

Cabaret in Singer

DUIZENDKUNSTENAAR IN HARLEKIJN

27 oktober 1967

De juist van het conservatorium afgestudeerde Herman van Veen heeft gisteravond in het Larense Singer, met het Cabaret Chantant ,,Harlekijn" gedebuteerd in het land van de kleinkunst, van de „muze met de scherpe tong". Met hem traden eveneens voor het eerst op een aantal medeleerlingen van 't conservatorium, die een muziek-unit vormden onder leiding van Erik van der Wurff, met Laurens van Rooyen aan de piano. Het zij direct gezegd, dat de aanwezigen — de Forsyte Sage hield overigens menigeen thuis — zich aan deze nieuwe representant van het cabaret volkomen gewonnen hebben gegeven. Het programma van liedjes, enige conference en nog enkele andere krachttoertjes was zó gevarieerd dat er wel altijd iets hij was naar iemands smaak.


Herman van Veen mag, daar kan men het over eens zijn, blij zijn met dit debuut, met deze one-man-show. Twee maanden voorbereiding — een en ander onder regie van (Vara-regisseur Nico Knapper en niet onge- speeld, voor het eerst in professionele schoenen, eigenlijk opgeleid voor het klassieke: dan is dit programma een krachttoer.

Het gaafste zijn de muzikale toon en sfeer van dit cabaret, het gevaarlijkste lijkt me de schijn dat Van Veen een duizendkunstenaar is, een alleskunner. Hij zingt, schrijft teksten, bespeelt muziekinstrumenten, ,,danst", speelt veel in mime, parodieert, komt dan met black comedy en absurdisme, jongleert met Behr-Nijveen-effecten. Men hoeft nog niet direct van imiteren te spreken, er zijn echter wel elementen in de conference, presentatie, liedvoordracht enz.. die sterke herinneringen oproepen aan het reeds gekende.

Maar Herman van Veen doet het bijzonder knap, bijna als een wonderkind. Het tragische van zulke fenomenen echter is dat het óf grandioos slaagt óf toch nog de mist in gaat. Geen mens kan het op dit programma voorspellen. Men kan zeker talent zien, men ontdekt echter nog geen persoonlijkheid, men ziet eigenlijk nog té vele gezichten. Er moet zich een eigen stijl ontwikkelen. Nu gaat het om de keuze in welk genre: het liedje sec, het conference-liedje, het lied- je-met-de-mouvementen en noemt u maar op.
Van Veen zal zelf zijn beperking moeten gaan kiezen — anders blijft hij altoos het talentvolle wonderkind. Het is waard dat hij goed kiest.



J. DE VOS