Utrechts Nieuwsblad
Dick Versteeg

Geen kippenvel bij Herman van Veen



27 augustus 1980
SCHEVENINGEN. - Wie haring als een niet te versmaden lekkernij beschouwt, doet er goed aan zich wel tweemaal te bedenken voordat hij een bezoek brengt aan de nieuwe theatershow van Herman van Veen. Zeven huppelende haringen, plus hun voorman Jan, vormen de hoofdmoot in 'Onderwater', de show die dinsdagavond in het Scheveningse Circustheater zijn première beleefde.

Dit illustere gezelschap beweegt zich in de richting van de Zuidpool, om aldaar een walvis te bewegen mee te doen aan de strijd tegen de haringvissers. Nog voor het begin van de voorstelling wordt het publiek geconfronteerd met de sfeer waarin zich de show zal gaan afspelen. Uit geluidsboxen klinkt een langzaam aanzwellend geruis van de zee en de 'haringen' bewegen zich al nieuwsgierig rondkijkend over het toneel.

Van Veen komt fluitend op vanuit de donkere zaal. Zijn eerste creatie is die van een kwal, die naar de naam Lispel luistert. De glibberjanus onderhoudt bedenkelijke contacten met een kapitein die aast op fikse haringvangsten. Lispel de kwal verklapt waar zich grote scholen van die visjes ophouden. Vervolgens spelen zich de meest merkwaardige gebeurtenissen af, daar onder de waterspiegel. Herman van Veen laat zich in zijn nieuwe show voortdurend omringen door jeugdige dames van het Harlekijn Danstheater. Zij zorgen voor een entourage, zoals Van Veen die nog niet eerder hanteerde.



Het theaterfenomeen liep al jaren rond met het idee een voorstelling op te bouwen die voor zowel volwassenen als kinderen te verteren is. Het resultaat is een show die door de combinatie van muziek, zang, dans en het uitdragen van een verhaal het karakter van een musical benadert. In theorie lijkt daarmee de voorwaarde voor een aantrekkelijk theatergebeuren geschapen.

In praktijk blijkt het in het onderhavige geval evenwel anders uit te pakken. Van Veen en de zijnen hebben in het eerste deel van de show de grootste moeite met blijven boeien. Ook in de tweede helft slaat de vonk niet echt over. De teksten van de meeste liedjes zijn weliswaar van een prima gehalte, maar bereiken toch zelden het bij Van Veen ooit zo onvermijdelijke kippenvelniveau. Hij grijpt veelvuldig terug naar zaken waarmee hij in vorige shows succes oogstte. In dit verband is het uitgebreid opnieuw opvoeren van zijn hitparadesucces 'Opzij' wel het meest tekenend. Natuurlijk was het verleidelijk om 'Opzij' te brengen als ondersteuning van de scène, waarin de kapitein van de haringboot zijn weg versperd ziet door de walvis. Van een artiest die er prat op gaat zich uitsluitend met kwaliteit in te laten, zou je toch wat meer inventiviteit mogen verwachten.

Dat Van Veen een vakman is, staat buiten kijf. Dat bewijst hij ook weer in zijn nieuwe show. Helaas slechts incidenteel, zoals in de schitterende scène met een mooi bewegende inktvis. Deze rol wordt prachtig door een van de ballerina's gespeeld. Haar armen wil zij inzetten om de zeven haringen te strelen. De achtste arm blijft dan over voor het doen van boodschappen. Van Veen is hier als tekstmaker in topvorm. De inktvis hult zee en zaal ten slotte in diepe duisternis, als zij een portie inkt over de haringen uitspuit. Dat zijn de mooie momenten uit 'Onderwater'.


Helaas zijn ze te spaarzaam om van een indrukwekkend theatergebeuren te spreken.



DICK VERSTEEG