Gelders Dagblad
A.F.

HARLEKINADE

26 april 1968

BENNEKOM — Het uitgaande publiek van Ede-Wageningen kon woensdag maar liefst drie cabaretgezelschappen bezoeken; Fons Jansen in Koehorst, Pepijn in Junushoff en Harlelqjn in de „Oude Schouw" in Bennekom.


"Harlekijn" heeft beslist geen last gehad van de Europa-cup-perikelen want het „schouwtje" was tot de laatste plaats bezet.
De zaal werd tot groot enthousiasme gebracht door Herman van Veen met zijn muzikale begeleiding. Herman van Veen is een opkomende grootheid in de cabaretwereld, waarvan Wün Kan al gezegd heeft, in een interview in Tussen de Rails: „Deze talentvolle jongen is een prachtig talent, hij is nog volkomen onbekend maar hij heeft een zeer goede toekomst in dit vak in handen".

Herman van Veen die het Conservatorium van Utrecht bezocht, heeft zijn theater met een duideIijke muzikale vormgeving omkleed. Deze muzikale omlijsting kwam in de Bennekomse „Schouw" soms wat te hard uit de instrumenten en electronica, maar werd veelal goed gemaakt door de sterke mimische gaven van Herman van der Veen, die met zijn beweeglijkheid en expressiviteit een nieuwe, nog wat ongrijpbaar te definiëren, categorie cabaret aan het bestaande heeft toegevoegd.

Zijn overigens technisch zeer begaafde musici, onder leiding van pianist Laurens van Roeyen waren Gerard Stellaard, orgel, Erik van der Wurff, fluit, Tonnie Koning, slagwerk en Bert Ducaat, bas.

Zowel voor als na de pauze bracht ene Floortje Klomp, een langharige semi-existentialiste wat liedjes over eenzaamheid i8n de liefde en de liefde zelf in het Frans, Engels en Nederlands.


De beste nummers van Herman van der Veen waren zijn parodieën op onder meer nasynchro- nisatie, demonstranten en een zlgeunerprimas.
Om de pauze aan te kondigen had hij een speciaal pauze-beat- lied, waarin van der Veen eens te meer aantoonde dat zijn kracht ligt in een consequente muzikale stembeheersing niet een aan het pantomime grenzende beweeglijkheid, die soms iets te overdadig was en te veel werd uitgesponnen.



A. S.