Helmonds Dagblad
Piet Snijders

Herman van Veen in KC anders dan voorheen

26 maart 1975

Dinsdagavond heeft een uitverkocht Kunstcentrum kunnen genieten van het weerzien met Herman van Veen in Helmond. Of iedereen dat ook inderdaad gedaan heeft, valt te betwijfelen. Getuige de reacties van het publiek waren veel mensen naar het Kunstcentrum getogen om een Herman van Veen te zien die zij van eerdere shows en van vroegere, platen zo goed ken nen.


Maar die Herman van Veen, heeft voor een groot deel plaatsgemaakt voor een andere, abstractere artiest die dan weliswaar af en toe kolderieke scènes op de planken zet, maar die voor het grootste gedeelte vrij zware teksten en liedjes naar voren brengt. De humor die de veelgeprezen kleinkunstenaar uit Utrecht nu in zijn show legt overigens zeker niet slechter dan de vroegere eenvoud. Ook muzikaal zit de show van de hele Harlekijn-ploeg goed in elkaar.
Daarbij springen vooral de muzikale prestaties van organist/pianist Erik van der Wurff, van gitarist Harry Sacksioni en van fluitist- bassist Martijn Alsters in het oog. Ook Herman van Veen zelf schitterde als violist/zanger. Verder kon genoten worden van het imposante stemgeluid van Herman van Veen. Opmerkelijk is het verder dat hij hooguit twee liedjes zong die het publiek meteen herkende.

De conferences, als de kleine lezingen uit het schrift van Van Veen tenminste zo nog mogen worden genoemd, waren over het algemeen erg sterk. Dat gold ook voor enkele inleidingen voor de liedjes en andere tussenstukjes. Het publiek bleek het evenwel liever te houden bij het grollenwerk, zoals de scène van het tegenwoordige topvoetbal, een scène die uitstekend op een vertraagde manier op de planken werd gezet. Het is evenwel de vraag of Herman van Veen in de toekomst nog volle zalen in Helmond weet te trekken.

Het verdient het zeker wel.



(Door Piet Snijders)