Haagsche Courant
Aad van der Ven

Harlekijn gaat de grens over

25 november 1976

Het begon drie jaar geleden als een aardige hobby van Herman van Veen: het produceren van een paar grammofoonplaten door de door hem opgerichte mini-organisatie Harlekijn Holland BV. Nu moet de concurrentie rekening houden met de ambitieuze plannen van het groepje dat nabij de Maarsseveense Plassen in de vroegere gemeentesecretarie van het dorpje Westbroek een paar bureau's heeft laten neerzetten.


De ambities van Harlekijn Holland betreffen overigens niet zo zeer de kwantiteit als wel de kwaliteit. Adriaan Ver- stijnen, directeur van Harlekijn Holland, zegt het zo: „We voelen ons een soort warme bakker in de platenbranche en dat willen we ook blijven. We zullen nooit vanwege de commercie een plaat maken die ons eigenlijk tegen de borst stuit. Maar dat wil ook weer niet zeggen dat we volslagen a-commercieel zijn".

De warme bakker uit Westbroek heeft er een belangrijke afnemer bij gekregen. Door middel van samenwerking met het Duitse Teldec-concern zullen platen van Harlekijn Holland bv in het vervolg, verpakt in een Telefunken hoes intenationaal worden verspreid. Harlekijn heeft in drie jaar ongeveer dertig platen geproduceerd. Die platen zijn globaal in twee categorieën in te delen. Ten eerste lichte muziek als cabaret, ten tweede de zogeheten serieuze muziek waarvan het langlopende barokproject onder leiding van Ton Koopman het omvangrijkste onderdeel vormt.

Wanneer de de Harlekijn-platen internationaal zullen zijn vergroeid zal het interessant zijn eens te kijken hoe men in het buitenland reageert op de nogal ongewonen en in menig opzicht controversiele manier waarop Reindert de Leeuw pianowerken van Salie speelt, Zijn eerste LP was meteen raak. Satie kwam in Nederland in de mode en de plaat kwam op onze klassieke Top Tien terecht.
Zojuist is de tweede plaat verschenen met vroege pianowerken van Satie. Deze keer zijn de titels. „Ogives", „Gymnopedies" en „Sarabandes". Alles is hetzelfde gebleven. Reinbert de Leeuw speelt met het hoofd in de wolken muziek die uit simpele, monotone akkoorden bestaat. Die muziek is stellig nooit langzamer en meer uitgerekt gespeeld. Verveling of trance, het oordeel is aan de luisteraar.

Tegelijkertijd verscheen de eerste plaat van Marjanne Kweksilber die liederen van Satie zingt, met pianobegeleiding van Reinbert de Leeuw die in deze zangeres een geestverwante heeft gevonden. We horen hier twee Satie's: die van de eentonige en mystieke vroege liederen en die van het op latere leeftijd geschreven wereldse lied. De laatste categorie klinkt hier het overtuigendst. Eindelijk horen we hier eens een zangeres die niet achteloos over de, soms komische, soms wrange teksten heenrent. Harlekijn Holland , heeft voor volgend jaar een groot aantal platen op het programma staan, te veel om op te noemen.
Eén uitzondering:
de complete orgel- en clavecimbelwerken van Nederlands grootste componist Jan Pieterszoon Sweelinck gespeeld door Ton Koopman: een belangrijke culturele daad.