Gelderlander

Verwen-avond bij John de Mol

25 okt 1993

Zaterdagavond was het feest in Hilversum. Komende zaterdag trouwens ook en die daarna ook. Het is. beter gezegd, voortaan alle zaterdagen feest in Omroepstad en als het heel goed gaat een heleboel andere avonden ook.


Waar gaat het om? John de Mol heeft samen met zijn evenementen-bedenker Frank Wentink zijn tv-Studio 21 omgebouwd tot een show- en conferentiecentrum. Los van uiteenlopende evenementen die daar zullen plaatshebben. heeft het duo ook een show opgezet. Een groots opgezette show vol glamour en spectaculaire effecten waarbij je ogen te kort komt. Een show zoals die in Nederland zelden eerder te zien is geweest.

Hebt u iets te vieren? Dan gaat u met z'n allen naar Studio 21. Dat zou de directeur met z'n volledige staf medewerkers kunnen zijn, maar ook u met uw familie.. Want al is die nog zo groot, plaatsgebrek zal er niet gauw zijn. De studio biedt plaats aan elfhonderd personen. Mocht u ook willen dineren, dan kunnen er maar' achthonderd gasten in. Maar dat zijn toch ook nog altijd heel wat ooms. tantes, neven en nichten.


Parijse allure


Maar het aardige is: wilt u heel intiem met z'n tweetjes dineren en intussen van een show van Parijse allure genieten, dan kan dat ook. Daar zijn die zaterdagavonden voor. En ik kan u verzekeren dat het een verwen-avond is. Desgewenst hoeft u niet eens zelf uw auto naar de parkeergarage te brengen. Voor de ingang staan 'carjockeys' klaar om uw auto weg te brengen.

Hoogtepunt van de avond is de 'Fantasy World Show'. Die begint heel verrassend met dansende elfjes die door laser-stralen tot leven komen. Het zal zeker niet de laatste verrassing van de avond zijn. Daar zorgt bovenal Hans Klok voor, de super-magiër die samen met zijn assistente Sittah in korte tijd voor een record aantal even verbazingwekkende als onbegrijpelijke effecten zorgt.

Tussen de bedrijven door zijn er oogstrelende balletten, waarbij het Hollywood en Broadway effect bij uitstek - de super show- trap - uiteraard niet ontbreekt. Een van de balletten is in western-sfeer. De danseressen bestormen dan de zaal en dansen op enkele tafels, die vlak daarvoor vliegensvlug en net op tijd van het tafelzilver en witte damast zijn ontdaan. Niet alleen de Studio 21-gangers zijn bofkonten, de Nederlandse jeugd mag evenmin mopperen. Terwijl de Kinderboekenweek nog in volle gang was, begon de afgelopen week hun eigen filmfestival, Cinekid. En dat allemaal tijdens de herfstvakantie!


Miss Piggy


De officiële opening van Cinekid was woensdagmiddag in de Amsterdamse Meervaart. Miss Piggy was hoogst persoonlijk aanwezig om het feest te presenteren, maar haar grappen waren aan de meeste aanwezigen niet besteed. Die hadden hele andere zorgen aan hun hoofd. Wie zit er naast wie? En vooral ook: wie zit op welke schoot? Dat waren de belangrijkste problemen van deze middag. Een sobere middag, al was Hans van Willigenburg er ook. Logisch, die heeft in zijn post-KRO-dagen alle tijd voor dit soort happenings. Hans zat op de achterste rij en ook dat is een teken aan de wand. Weg van de buis betekent automatisch weg van de eerste rij...

Heel sjiek was de presentatie rond Laurens van Rooyen in Het Arsenaal in Naarden Vesting. Laurens heeft een boek geschreven en daar is meteen een overzichts-cd aan verbonden. 'The Laurens van Rooyen eollection'. Het boek heet 'Brieven aan een wonderkind'. De even lange als alleszeggende ondertitel geeft precies aan waar het over gaat: 'Bespiegelingen over muziek, geluk, succes, glamour en het betrekkelijke van dit alles'.


Zwakke geslacht


Laurens kreeg het eerste exemplaar uit handen van Herman van Veen. Die maakte er iets heel geestigs van en bracht in herinnering hoe Laurens en hij in hun Utrechtse conservatoriumdagen samen achter de meisjes hadden aangezeten. Het moeten, zo te horen, heftige dagen zijn geweest. Herman heeft er in elk geval aan overgehouden dat hij nog steeds niet begrijpt waarom er over 'het zwakke geslacht' wordt gesproken.

De overhandiging werd met enkele ferme zoenen bezegeld. Jazeker, ook mannen zoenen elkaar tegenwoordig. Met een handdruk, hoe stevig ook, kun je voor goed fatsoen niet meer volstaan. En dus wordt niet alleen Berdien Stenberg bij het binnenkomen gezoend, maar ook haar man. Hetzelfde geldt voor Johnny Lion, maar hij heeft vrouwelijk gezelschap bij zich en dat maakt het iets gemakkelijker. Wat dat betreft ontsprong de achtjarige Ruben de dans nog aardig. Hij verzorgde samen met Laurens het stemmige openingsmuziekje. Ruben is een aankomend wonderkind en valt nog onder de categorie waarin de viool bijna even groot is als de violist. En ook al stond een tv-cameraploeg bovenop zijn neus, Ruben bleef glimlachen. Die jongen komt er wel, net als Laurens en Herman.