Aktueel
Peter Contant

Peekel-therapie en de opleving van de tekenfilm

25 okt 1990

ER DOET ZICH een opmerkelijk fenomeen voor op de Nederlandse televisie: strips en tekenfilms zijn weer in. Mocht er enige tijd terug nog nadrukkelijk de klad zitten in de categorie getekende beelden, nu is de interesse, evenals het aanbod groter dan ooit. Uitgeraasd is deze markt nog lang niet, want de rij van bekende en minder bekende strip-beelden lijkt niet te stuiten. Absolute klapper van het moment is de eend Alfred Jodokus Kwak, waarvan Her-man van Veen de geestelijke vader is. In de video-top 10 staat Alfred met maar liefst vier verschillende titels genoteerd. Voor Nederlandse begrippen welhaast ongekend.


Hoe komt het dat de strips en tekenfilms zich ineens weer kunnen verheugen in de interesse van een groot publiek? Is het de toenemende gemakzucht van de kijker, die zich niet meer wenst te verdiepen in de één of andere moeilijks speelfilm, of zijn er andere oorzaken? Tja,' zegt Irene Moors, de Telekids-presentatrice van RTL 4, 'nu je het zegt, het is mij ook opgevallen. Het gaat ineens geweldig goed. Ik denk, dat er in tekenfilms vandaag de dag meer verhaal zit dan vroeger.' En mr. tekenfilm himself, Han Peekel van Avro's Wordt Vervolgd zegt: 'Inderdaad, we staan aan de vooravond van de opleving van de tekenfilm. Ik noem het een vorm van kunst, die één van onze nieuwe cultuuruitingen aan het worden is.'

En waarom is nu uitgerekend Alfred Jodokus zo populair? Sjoerd Ramakers van Telecable Benelux, producent en geldschieter van Alfred, zegt: Tiendui-zenden videobanden van Alfred zijn al over de toonbank gegaan: de kijkcijfers van Alfred bij de VARA zijn gigantisch, evenals de naamsbekendheid van Alfred. Zijn verhaal is het verhaal van de wereld, waarin alle herkenbare lief en leed zit. Dat spreekt de kijker zo aan.' Tom Manders junior, zoon van de legendarische Dorus en creatief brein van Veronica's stripfenomeen Pompi de robot: 'Alfred is heel professioneel en heeft zakelijk een heel goede begeleiding.'

Wat bedoelt Manders met 'heeft zakelijk een heel goede begeleiding'? Manders: 'Nou, de verkoop er omheen. Puur van de tv-opbrengsten is er niet te leven. Het gaat om de handel erbij; plaatjes, bekers, shirts en noem maar op. Dat is de meerwaarde van het financiële succes, die je in staat stelt kwalitatief en hoog- waardig bezig te blijven.' Ramaker: 'Zo'n internationale opleving van de tekenfilm en meer inkomsten, betekent voor Herman van Veen in principe een hoger produktiebudget. Wij willen alleen maar in kwaliteit investeren.'
Peekel: 'Een goede tekenfilm kost per minuut produktie soms 200.000 gulden.

Het is écht een enorme geldkwestie.' Irene Moors van RTL 4: 'Dat is een nadeel. Maar bij een aantal tekenfilms, zoals bijvoorbeeld Ghostbusters, financiert de speelgoedhandel voor ons de nachronisatiekosten, zodat we die lekker goedkoop kunnen uitzenden. Dat doen ze omdat ze dan weer meer van die poppetjes kunnen verkopen in de speelgoedwinkels.'

Maar in hoeverre gaan die speelgoed-zaken dan bepalen wat er op de buis komt? Peekel: 'Er zitten natuurlijk klootloze produkten, zoals ik dat noem, tussen. Maar bij Turtles van de TROS is het al een stuk beter.' Manders: 'Er sluipen gewoon deals in met de speelgoedindustrie. Dat kan niet anders. Maar voor mij geldt: ik wil mijn eigen ethiek handhaven.' The Flintstones, Alfred J. Kwak, Dommel, The Simpsons, Bouli, Snorkels, Disney Club... en zo kan ik doorgaan, worden dagelijks bekeken door vele honderddui-zenden mensen. Volwassenen of kinderen? Irene Moors: Ik denk voornamelijk kinderen.' Tom Manders jr.: 'Ik maak het voor kinderen, maar volgens mij kijken volwassenen net zo goed.' Sjoerd Ra-makers: 'Neem Alfred, een typische kindercreatie, die uiteraard door kinderen wordt bekeken, maar evenzo door de groep 65+, die, zo blijkt uit een onderzoek, gek is op tekenfilms.' Han Peekel: 'Tekenfilms zijn er voor alle leeftijden; oud en jong.'

Kijkt u zelf als liefhebber of omdat het moet, meneer Peekel? 'Meneer Contant, ik zal u wat opbiechten. Als ik soms 's nachts thuiskom, na een dag keihard werken en me afvraag waarvoor ik het allemaal nog doe, de dagen zat en het leven moe, dan stop ik zo'n prachtige Tom & Jerry-videoband in m'n recorder. Elke vijftien seconden die prachtige lach, die onvergelijkbare levenscyclus. Dat geeft me de andere dag de kracht om het leven weer eens een beetje te relativeren, een pas op de plaats te maken en weer vol goede moed verder te gaan.'
Zijn de Peekel-symptomen herkenbaar, dan ben ik zo vrij u te adviseren zich aan te sluiten bij de Wordt Vervolgd Club en in Peekel-strip-therapie te gaan. Kijken kost geen geld en doet geen pijn. Misschien helpt het en zingt u even later net zo vrolijk als Alfred Jodokus Kwak.



Peter Contant