de Volkskrant

HARLEKIJN
Herman van Veen goed beginner

25 september 1967

Zaterdagavond presenteerde het cabaret-chantant Harlekijn zich in het Utrechtse Tivoli als Nederlands jongste full-prof cabaretgroepje. Leider, instigator en drijfwiel van dit groepje is de conservatorium-student Herman van Veen (22). Hij is eigenlijk de enige harlekijn, want hij wordt gesteund, door een pianist (Laurens van Rooyen) en een combo onder leiding van Erik van der Wurff. De eind- regie was in 'handen van VARA's Nico Knapper.


Het is natuurlijk niet zo opmerkelijk, dat je barstensvol kritiek op het jonge groepje Tivoli verlaat: het was meer chantant dan cabaret, Herman van Veen lijkt in zijn presentatie te veel op Ramses Shaffy, de hele voorstelling was verschrikkelijk statisch en de regisseur had wel wat méér mogen doen met Van Veen. Veel leuker was het om te luisteren vooral naar de clowneske Herman van Veen, die met zijn 22 levensjaren al zoveel persoonlijkheid heeft, dat hij anderhalf uur lang kan boeien.

Zijn bekketrekken mag misschien op den duur gaan vervelen en zijn mimiek blijkt ook erg beperkt te zijn (Nico Knapper had daar zeker meer aan kunnen doen), maar de manier waarop hij liedjes vertolkte, zoals bijvoorbeeld de Drie Schuintamboers en De Neus (een werkje van Aznavour in een vertaling van Harrie Geelen) is zo professioneel, dat je zonder veel risico je geld op op HarIekijn kunt zetten..

En Herman van Veens eigen werk (Janoshka, een gave persiflage op een Hongaarse vioolspeler en de herkenningsmelodie van Harlekijn) doet je vermoeden, dat Herman van Veen weldra weggekocht zal worden door een van de al gevestigde cabaretgroepjes in Nederland. Over een jaar of twee vinden we hem misschien wel terug bij PePijn, Lurelei of Shaffy. Hij zou er niet misstaan.