LIMBURGS DGBLD
WIM DOESBORGH

Herman van Veen is vooral muziek

25 mrt 2004

Een echte dijenkletser is Herman van Veen nooit geweest. Als hij nadrukkelijk komisch gaat doen, zit de kijker vaak met plaatsvervangende schaamte.


Kijk maar naar de dvd-registratie van zijn show Andere namen (Universal), waarin bijvoorbeeld met voorspelbare imitaties een opera op de hak wordt genomen, inclusief stervende sopraan, stoethaspelende bariton en domme heldentenor ("Weet u hoe een heldentenor zelfmoord pleegt? Hij stort zich van zijn ego, midden in zijn IQ"). Ook een goochelscène-op-herhaling met allerlei hoeden en hoepels, waarin Van Veen zijn eigen onderbroek uit zijn hemd tovert, stemt niet vrolijk. Gelukkig staan daartegenover de vele liedjes.

De fragiele, opjuttende, romantische, sentimentele, bezwerende, strelende en stoute liedjes. Daar zweeft Van Veen superieur boven het gemiddelde van de Hollandse kleinkunst uit. Van het kwetsbare De ogen van mijn moeder tal het sado-seksuele Alsof het avond is. Tussen veel nieuwe nummers trekken ook enkele Van Veen-classics voorbij, vaak in een nieuwe bewerking.
Zoals het altijd ontroerende Later (op tekst van Simon Carmiggelt) dat Van Veen, met enkel gitaarbegeleiding als laatste bonusje zingt. Die gitaar is in de superieure handen van Edith Leerkes, die samen met pianist Erik van der Wurff en Jann & Wieke Garcia (viool, harp, percussie) een prachtig intieme sfeer schept die de kijker van deze dvd bijna het scherm inzuigt.

De opname, gemaakt in Antwerpen, is een bijproduct van de toef die Van Veen vorig jaar in België maakte. Dit jaar is hij weer aan deze kant van de grens met De Nederlandse tour. Zin? Woensdag staat Van Veen in Roermond, 2 en 3 april in Venlo, 7,8 en 9 april in Kerkrade, 14 en 15 april in Sittard, 16 en 17 april in Venray.



WIM DOESBORGH