FRIESCH DAGBLAD
WIGGELE WOUDA

Rob Chrispijn: aandoenlijk

25 jan 2002

Als een van 's lands beste tekstschrijvers, nadat hij zo'n dertig jaar fantastische songs en vertalingen heeft gemaakt voor anderen, zélf het podium op gaat, dan vraag je je af: waarom? Want Suzanne uit eind jaren zestig vertolkt door Herman van Veen kan echt niemand over-, treffen. Laat staan zijn meesterlijke interpretatie van Cirkels. En toch, als je de schrijver/vertaler ervan, Rob Chrispijn, in al zijn eenvoud en zangbeperktheid onwennig op dat grote podium ziet staan, word je overvallen door een weemoed en geef je je totaal over. Rob Chrispijn is een poëet die vooral zijn pijlen heeft gericht op de intermenselijke gevoelens. Hij stelt vragen vanuit een vertedering voor het geluk, geeft antwoorden als wapen tegen eenzaamheid en is een dienaar van de genegenheid als die in eenvoudige woorden wordt omgezet. Liefde, overgave en vertrouwen zijn zijn sleutelwoorden. Zo'n man op het podium kan aan dat werk dan ook alleen maar een toegevoegde waarde zijn. Dat is zijn allereerste theatershow Ogen met uitzicht op zee dan ook. Het pretendeert niets, het is een gezellige en intieme kennismaking met de schrijver achter de successen van weleer.

Spijkerbroek

Samen met twee gitaristen, John Paul Tijssen en Gerrit Jan Schmidt, bespeelt en zingt hij zijn eigen uitgebreide werk op een ingetogen manier. Rustig stapt hij naar voren in zijn spijkerbroek. Gespannen als een puber die voor het eerst een zoen weggeeft, vertelt hij een verhaaltje, bespiegelt hier en daar een tekst met een verleden en laat dan gelukkig het echte muzikale werk over aan de twee muzikanten. En dat is maar goed ook, want de valsheid van zijn stemgeluid licht voortdurend op de loer., Maar wie deert dat wat als Regels van het gesticht of Hebben en houen wederom onder je huid kruipen? Ogen met uitzicht op zee nodigt je uit om mee te gaan naar de oorsprong van die overbekende liederen die Chrispijn met name voor Herman van Veen heeft geschreven.

Maar hij heeft ook voor onder anderen Paul de Leeuw, Frans Halsema en Liesbeth List teksten vertaald en geschreven. Over deze opdrachtgevers vermeldt hij niets, maar hij laat tussen neus en lippen wel doorschemeren hoe teksten tot stand zijn gekomen en hoe fantastisch mooi de muziek zijn woorden verder brengt dan de grens van het papier. Zelfrelativering bezit Rob Chrispijn gelukkig wel en dat is in feite zijn redding in deze theatervoorstelling. Want op de keper beschouwd stel t deze voorstelling helemaal niets voor. Of zoals hij dat zelf in zijn slotlied zingt: Dit was het dan, niets van belang. En toch had ik het voor geen goud willen, missen.


Voorstelling: 'Ogen met uitzicht op zee' door Rob Chrispijn
Plaats: Amicitia, Sneek
Belangstelling: 24 bezoekers




WIGGELE WOUDA