Gooi en Eemlander
Jacques d'Ancona

BOEK OVER JUBILEREND ENTERTAINER

Herman van Veen twintig jaar in showbusiness

24 november 1988

GRONINGEN - Herman van Veen is twintig jaar actief in de showbusiness. Rusteloos, gedreven, ontroerend, irritant, kwetsbaar, zelfbewust, doelloos, fantasievol, schaamteloos gevoelig, adembenemend. En vooral: verwarrend en veelzijdig. Nooit dezelfde. Een entertainer die vakgenoten verbaast, publieksgroepen in de halve wereld meeslepend heeft vermaakt.
Entertainer, regisseur, schrijver, musicus, componist, acteur, film-maker, noem maar op. Waanzinnig produktief als maker van platen en uiteenlopende televisieprogramma,'s, documentaires en shows. Hij is oprichter van de stichting Colombine die zich bezig houdt met de financiering van sociale projecten in diverse delen van de wereld en ambassadeur van Unicef. "Een fenomeen, een vat vol mogelijkheden", aldus een Duitse criticus in lyrische taal. Herman van Veen doet geen concessies. Het ligt erg eenvoudig: je bent vůůr hem of tegen hem. Dat werkt, al ruim twintig jaar.



Het intrigerend mooi verzorgde boek dat net over hem uit is bevat stukjes biografie, recensies, geschreven portretten, foto's en indrukken.
Het biedt tekst in vier talen (Frans, Duits, Engels en Nederlands). Gereputeerde auteurs beschrijven hem als zendeling, boodschapper, tobber, clown of als een van de belangrijkste kunstenaars van deze tijd.'


Uilenspiegel


Een Tijl Uilenspiegel van onze eeuw, aldus de Neue ZŁricher Zeitung. De journalist herinnert er aan dat Van Veen in 1974 debuteerde in Hamburg en vijf jaar later in Wenen. Droogweg wordt vermeld dat zijn jongste tournee ongeveer 400.000 toeschouwers trok. Paul van Vliet schrijft ook in het boek. In het Duits staat er hetzelfde als in het Nederlands, maar het lijkt andere taal. Voor Van Vliet is Herman van Veen een vernieuwer die in zijn experimenten tot het uiterste durft te gaan. "Hij is een vertolker van ideeŽn en tegelijkertijd iemand die zijn creativiteit op anderen overbrengt. Wij kunnen allemaal van hem leren. Hij bekommert zich niet alleen om zijn eigen succes en zijn eigen carriŤre. Met zijn talent schept hij ruimte voor anderen die zelf weer creŽren".

Zijn taalgebruik, zijn muziek, zijn organisatie (Harlekijn), zijn voorstellingen "aan de andere kant van de muur" worden belicht. Voor de kritische beschouwer niet uitputtend en een tikje flatterend. Kennelijk is het boek door Harlekijn Uitgeverij in Westbroek bedoeld als een opname, halverwege. Ergens wordt in een paar regels gezegd dat de firma Harlekijn uitgroeide van een tweemansbedrijfje tot een onderneming waar zestig mensen werkten.


Miljoenenschuld


Zakelijk opportunisme, het Amerikaanse avontuur van 1982, tegenvallende opbrengsten van films en tv-projecten brachten Harlekijn Holland in zware financiŽle problemen. Herman van Veen scheen zich van de miljoenenschuld nauwelijks iets aan te trekken. De zorgen doofden zijn creativiteit niet. Hij trok verder.

Het economische succes van zijn voorstellingen in diverse Europese landen, de steun van zijn platen maatschappij en een vertrouwen wekkend bankkrediet hielpen de bv met de hakken over de sloot. De zaak rendeert weer. Het nieuwste werk over Herman van Veen is een lees- en kijkboek in kleuren, zwarte, witte en grijze tinten. Binnen het geheel is het ver haal van een moeder over haar zoon een element dat de magie van succes en optreden terugzet op de natte Hollandse aarde. Uiteraard bevat het boek ook een bibliografie en een discografie. Een fascinerend relaas voor de fans. Voor hen die niet tot deze categorie behoren, biedt het een blik op wat Herman teweeg brengt.



Jacques d'Ancona