www.sterrennieuws.be
Robrecht van Goolen

Herman van Veen tourt opnieuw door Vlaanderen

24 november 2010

Herman van Veen is in zijn genre volstrekt uniek. Geen enkele Nederlandse artiest wordt zo gevierd in de internationale theaters als deze Utrechtse duivelskunstenaar. L’Olympia, Carré, Friedrichstadtpalast of Carnegie Hall,... schijnbaar moeiteloos zingt hij zijn repertoire in vier talen. Van eind november tot eind december is van Veen met zijn excellente muzikanten en theatertechnici te gast in de Arenbergschouwburg in Antwerpen.


Herman van Veen is op tournee in Vlaanderen sinds eind september 2010. Na 28 uitverkochte voorstellingen in de Vlaamse culturele centra eindigt hij zijn tournee met een reeks van 19 voorstellingen in de Antwerpse Arenbergschouwburg. Kunt u dit corrigeren in uw publicatie aub. In zijn programma vertelt en zingt hij over waarheid en werkelijkheid, herinnering en heden, over schoonheid en vergankelijkheid, jeugd en ouderdom, de eeuwigheid en wat dat kost.
Herman van Veen is 65 geworden, maar nog steeds springlevend. Een label is hem moeilijk op te meten: van zanger verandert hij moeiteloos in komiek, dichter of muzikant. Met een sterke mimiek neemt hij van het begin van de voorstelling het publiek op sleeptouw. Zo zorgde dit publiek voor de extra geluidseffecten tijdens het nummer 'Pijpenstelen'. De voorstelling zit verder vol sterke lichtvoetige grappige momenten en visuele effecten. Bij het opgooien van een pingpongballetje komt er een ganse sneeuwbui van pingpingballetjes naar beneden.
Herman van Veen kan putten uit een repetoire van ondertussen 175 cd’s. De toeschouwers worden hierdoor getrakteerd op een regen van muziek pareltjes waaronder een ode aan Ramses Shaffy (Het mooie laat me) en zijn dochter Anne. Beide nummers waren kippelvelmomenten uit de show. De hommage aan Ramses werd ingezet door een erg overheersend stemgeluid van Herman van Veen met daarbij stilletjes op de achtergrond piano, viool en een beetje gitaargeluiden. Dit heet dan een nummer uitkleden tot op het bot!
Van Veen weet zijn set heel goed op te bouwen: soms ingetogen, teder en minimalistisch, dan weer wat uitbundiger met tal van visuele effecten. Het publiek genoot en wist de Nederlandse zanger te belonen met een uitbundig applaus.



Robrecht van Goolen