ZWOLSE COURANT
Fred van Garderen

Bert Visscher ontvangt vakbroeders in Wad Is leuk?

Praten over humor op een eiland

24 sep 1999

Bert Visscher in gesprek met vakgenoten, ergens weggestopt op een eiland waar het rustig is. Dat werd uiteindelijk het uitgangspunt van een programma-idee dat ontstond in een Rotterdamse kroeg. Wad is leuk? gaat over humor en humoristische hoogtepunten. De vakbroeders praten en kijken. En de kijker kijkt mee.


Toen cabaretier Visscher op een dag met zijn collega's Martin van Waardenberg en Brigitte Kaandorp een kroegentocht hield, viel het hem op dat tijdens de informele babbel veel waarheden over het vak over tafel gingen. Waarheden waar hij wat aan had, maar waar ook een ander wel eens plezier aan kon beleven. 'Toen ik dus bij de VARA een gesprek had over een nieuw programma format, opperde ik een dergelijk programma. Een gesprek met vakgenoten, afgewisseld met fragmenten van humor in het theater, in de film en op tv. Toen ontstond het plan om een serie te maken en dan is het een kleine stap om te bedenken dat je in elke aflevering een andere gast in het programma hebt.'

De omschrijving van Wad is leuk? heeft wat weg van het AVRO-cabaretprogramma Andermans veren. Daarin kiezen gasten uit de cabaretwereld ook fragmenten uit de klein kunsthistorie.
Visscher: 'Toch is dat een heel ander programma. Het gesprek is in de studio en dat gaat enkel over het getoonde fragment. Er wordt in dat programma stevig geanalyseerd. Dat is er in Wad is leuk? allemaal niet bij. We voeren juist geen diepgravende analyserende gesprekken. Dat is met mijn gasten vooraf zelfs afgesproken. Nee, het zijn gesprekjes van drie minuten die over het algemeen helemaal niet over de fragmenten gaan, afgewisseld met stukjes tv van Toon Hermans tot Theo Maas- sen. Per aflevering zes gesprekjes en vijf fragmenten. En we doen het op locatie op Schiermonnikoog. VARA-regisseur Kathleen Warners wilde een rustige omgeving. Ik kom al sinds mijn derde op Schier, dus waarom niet daar, opperde ik. Nadat we er met de ploeg een kijkje hadden genomen, was iedereen meteen enthousiast.'

Praten over humor in de duinen of op het strand. Maar wat is humor? Visscher: 'Dat is persoonlijk. Voor mij moet humor verrassend zijn. Je moet niet vooraf weten hoe iets eindigt. Bizar moet het zijn, zoals vroeger Monty Python en tegenwoordig Hans Teeuwen en Jiskefet het doen. Een doos op je hoofd. Het publiek verbluffen met uitdossingen. Het moet meteen knallen als je opkomt.' Visscher vindt dl zijn gasten leuk, op hun eigen manier. En ze hebben allemaal een specialiteit.

'En dat wordt dan min of meer het thema van de aflevering. Zo praat ik met Paul de Leeuw over humor op tv en met Jenny Arean over de musical. Herman van Veen vertelt over zijn ervaringen in het buitenland en over liedjes. Hij is van een andere generatie en dat merkte ik tijdens de draaidagen. Er groeide een vader-zoon-relatie.'

Van Veen is een opvallende verschijning in een dergelijk programma. Te gast bij een ander is niet zijn stijl, maar ook in de cabaretwereld gaat 'voor wat hoort wat' op. Van Veen kon een uitnodiging van Visscher niet afslaan nadat deze een rolletje in Van Veens geflopte film De Nachtvlinder had vertolkt.
Visscher verbleef in totaal vijf weken op Schiermonnikoog. Twee keer twee weken draaien met een week tussendoor pauze. 'Voor elke aflevering draaiden we anderhalve dag en elke gast was drie dagen op het eiland. We nodigden ze uit met de hele familie, want anders krijg je ze al helemaal niet naar het eiland. We legden ze in de watten; er stond een luxe appartement tot hun beschikking en 's avonds lekker eten en drinken. Tijdens die diners gingen overigens de leukste verhalen over tafel. De anderhalve dag dat er niet gedraaid werd, waren zij vrij.
De ploeg was dan inmiddels bezig met het terugkijken van het materiaal en hier en daar werd er al gemonteerd.'



Fred van Garderen