Hengelo's Dagblad

Herman van Veen is nog steeds gevaarlijk groots

23 november 1973

Herman van Veen stikt nog eens een keer in zijn eigen overdonderende hoeveelheid talent. ledere keer als ik weer een show van hem. zie —en geen twee zijn er gelijk —dan raak ik daar meer van overtuigd. Hij kan alles en heeft niets meer dan zichzelf nodig om een zaal helemaal te hypnotiseren. Als hij op het toneel een vinger krom maakt breekt het publiek al in een wild applaus los.
Herman hoeft niet grappig te zijn, hoeft geen uitgekiende teksten in te studeren, heeft geen kostbare requisieten nodig, hoeft zich niet te bekommeren om zorgvuldige programma-opbouw. Hij hoeft alleen maar zijn geweldige muzikaliteit te gebruiken en zijn explosief-poëtische geest te laten werken en hij overrompelt zijn publiek. Vooral het jonge publiek, dat kennelijk is afgestemd op de magnetische golven van Herman's geheime zender.
En vooral ook vrouwen. Gisteravond in de Hagen was de verhouding vrouwen-rnannen zeker twee op één.



Mensen die Herman's golflengte niet kunnen ontvangen komen maar zelden naar zijn voorstellingen. We stellen ons voor dat zij hem zullen verafschuwen. Voor de anderen is hij geweldig spannend. Zoiets als een tijdbom, waarvan je nooit kunt zeggen wanneer hij ontploft. Dat geldt voor Herman en zijn hele carrière, maar ook voor zijn afzonderlijke programma-onderdelen. Zo fluistert-ie met een kinderstemmetje een fantasiesprookje. Zo brult-ie je door zijn versterkerinstallatie een gescheurd trommelvlies.

Je zit voortdurend op de punt van je schouwburgstoel om Herman's klappen op te vangen. En als ik op de punt van mijn redactiestoel Herman's carrière overzie dan vraag ik me soms ook wel eens af of een hele grote klap Herman niet eens of wereldberoemd maakt,of hem zomaar laat verdwijnen.

Voorlopig is wat hij met minimaIe hulpmiddelen doet, nog steeds bijna geniaal. In het poëtische, hete fysieke, het bezwerende en zelfs het. banale. Als slachtoffer van zijn uitstraling vraag je je tenslotte steeds weer vergeefs af waar dat in de toekomst op uitdraait.
Maar dat te weten zou het oplossen betekenen van de magie van de theaterkunst,