NvhN

Fan van 't eerste uur viert regie-debuut met film Herman van Veen

22 apr 1995

Vijftig jaar is Herman van Veen onderweg. Waarvan dertig jaar publiekelijk. Gedurende ongeveer de helft van die periode reisde hij langs de theaters van ons land. Daarna luisterde en keek de halve wereld mee naar zijn shows, zijn films en zijn televisie- creaties. In 1982 maakte hij zijn eerste tournee naar de Verenigde Staten. Een tocht die vroegtijdig eindigde. Hij ontroerde Broadway, maar het kostte scheppen geld, want het zat niet vol. Dat moedigde hem aan om terug te gaan.


Ik weet nog hoe het begon, dat ik hem de allereerste keer zag en over hem schreef. Met een man of veertien zat ik in wat in die tijd enigszins bombastisch het boerderijtheater De Coendersborg heette. Henk Borgman was daar de baas. Hij had een serie tafels en stoelen op een rij gezet, er was een toneeltje van minimale afmetingen en je kon het licht schakelen op stads, dim of groot. Maar Henk Borgman was de inspirerende gangmaker en organisator. Dus werkte het.
Borgman - helaas al enkele jaren niet meer onder ons - haalde artiesten naar Groningen die in het land een beetje bekend waren, maar nog niet beroemd en dus betaalbaar. Zoals: Cabaret Lurelei, de cabaretier Fons Jansen en John Lanting als voordrachtskunstenaar in De Aap van Kafka. Het waren spraakmakende avondjes.

In die serie paste Herman van Veen, een jonge kunstenmaker uit Utrecht. Hij zat nog op het conservatorium en speelde woest, maar meeslepend op de viool, trok malle koppen en zong grappige liedjes. Een genre dat er nog niet was, een nieuwe vorm van amusement, ergens tussen cabaret en muziektheater.
De meest internationale entertainer van Nederland heeft het gemaakt, maar hij is betrokken gebleven bij wat in de maatschappij gebeurt, richtte de stichting Colombine op die zich sterk maakt voor Derde Wereld-projecten en werd ambassadeur van Unicef. Naar aanleiding van zijn vijftigste verjaardag op 14 maart liet de NCRV- televisie een documentaire maken die de première beleefde op een feestje in Laren waar 'de bladen' krachtig werden geweerd. "Als ik in de spiegel kijk zie ik alsmaar meer mijn vader. Dat is overigens geen vervelend gezicht...", zegt Van Veen in het openingsstatement van de film Onderweg, vijftig jaar Herman van Veen.

De documentaire is op 4 april uitgezonden en zal nog wel eens worden herhaald op een tijdstip als All you need is love niet op een belendend net zit.
Er was negen uur materiaal beschikbaar. Daarnaast zijn interviews gemaakt in de Verenigde Staten en in Nederland met mensen die een rol hebben gespeeld in zijn carrière, Aleid Smid, een oud-Groningse, had aan de produktie als regisseur vijf maanden werk. Het was haar debuut, haar eerste grote regie. Ze is fan van het eerste uur en heeft Herman van Veen al vijfentwintig jaar gevolgd. Dat hielp. Onderweg is een gloedvol document. Toen ze 22 was richtte Aleid in Groningen de stichting Jeugdtheater op. Later werkte ze onder het directoraat van Ton Post in de Stadsschouwburg. In 1986 verliet zij Groningen, deed Kinderen voor Kinderen bij de VARA en volgde Anton Smit naar Idee TV. ~



Lori Spee zingt songs Herman in 't Engels De zangeres Lori Spee houdt zich bezig met het werk van de entertainer Herman van Veen. Ze vertaalt zijn liedjes in het Engels. Binnenkort neemt zij een aantal in een eigen uitvoering op voor een cd.
Lori Spee, van origine Amerikaanse, woont inmiddels al vijfentwintig jaar in Nederland. Ze heeft enkele hits gehad, maar in ons land in feite nooit echt het grote publiek bereikt.
Ze is geen zangeres voor de discotheken. Meestal treedt ze op tijdens exclusieve partijen. De artistieke contacten met Herman van Veen zijn in de loop van de jaren uitgegroeid tot een hechte samenwerking. Lori Spee reisde vorig jaar met Herman mee tijdens zijn tournee door Canada en de Verenigde Staten. Ze was méér dan een ambassadrice. Tijdens zijn concerten heeft hij zijn songs in haar vertalingen uitgevoerd.