NIEUWSBLAD VAN HET NOORDEN

Landbouw wil vertrouwen Duitse markt herwinnen

Minister start campagne op grote consumentenbeurs in Berlijn.

22 jan1999

Berlijn- De Duitse consument moet opnieuw worden overtuigd dat de Nederlandse agrarische producten goed zijn. Dat ze van hoge kwaliteit zijn en op een dier- en milieuvriendelijke manier zijn geproduceerd. Dat is het doel van het project 'Nachbarland Niederlande' waarvoor minister Apotheker (D66) van Landbouw vanmorgen het startsein heeft gegeven. Hij deed dat op de belangrijkste consumentenbeurs van Duitsland, de Grüne Woche in Berlijn.


De vierjarige campagne is nodig omdat het niet goed gesteld is met het imago van de Nederlandse landbouw in Duitsland. En dat is slecht voor de handel, zo blijkt uit de cijfers.

In 1995, vlak na de vele negatieve berichten over de Nederlandse tomaat, toen ook wel 'wasserbombe' genoemd, daalde de export naar Duitsland voor het eerst in de geschiedenis met 7 procent. In de jaren daarna is die daling niet meer goed gemaakt.
En hoewel dat teruglopende marktaandeel zeker ook komt door de slechte economische situatie in Duitsland en de sterke opkomst van andere importlanden, speelt het slechte imago van de Nederlandse landbouwproducten een grote negatieve rol. Nederland wordt nog teveel als 'koning van de bulk' gezien, vertelt H. de Boer, oud- landbouwraad en nu vrijgemaakt voor het project. "Daar moet dus wat aan gebeuren. Duitsland is te belangrijk als afzetmarkt voor Nederland. Veel consumenten op heel korte afstand. Dat geldt vooral voor de midden- en kleinbedrijven die niet naar Azië of Amerika exporteren", aldus De Boer.

Het project Nachbarland Niederlande is samen met de agri-business tot stand gekomen. Het doel is dat de Duitse consument in 2003 agrarisch Nederland 'sympathiek en vakbekwaam' vindt. Dat zal vooral moeten gebeuren door beïnvloeding van de publieke opinie, vertelt De Boer.

"We willen het agrarisch imago mee laten liften op het algemene beeld dat Duitsers hebben van Nederland. Dat is namelijk wel goed. We houden het dan ook low-profile. Met reclame zullen we dan ook zeer terughoudend zijn. We zien meer in het organiseren van tentoonstellingen, meewerken aan doumentaires en bijvoorbeeld het inzetten van zanger Herman van Veen, die hier erg populair is", vertelt De Boer. (ANP)