Limburgs Dagblad
Hans Toonen

Lori Spee nu zeldzame eenheid met Van Veen

Kerstconcert past perfect in barokke kerk van Antwerpen

19 dec 1998

Herman van Veen, samen met Lori Spee. Al vanaf 1991 bijna een vanzelfsprekende twee-eenheid. Maar in 'Het verhaal van liefde en afgunst' - Van Veens kerstconcert in Antwerpen - vormen beiden een zeldzame eenheid. Even bijpraten met Lori Spee.


Wie kent 'Stille Nacht' nog niet. Geen kerstconcert kan zonder. Zelfs winkelcentra fleuren er hun kerstsfeer mee op. Maar wie echt stil en ontroerd wil geraken van 'Stille Nacht' moet een dezer avonden toch eens naar de Carolus Borromeuskerk, het uitbundig barokke godshuis aan het Hendrik Conscienceplein, hartje Antwerpen.

Met Herman van Veen enkele maten robuust voorop neemt Lori Spee dit wereldberoemde kerstlied over. Wie dan een speld durft te laten vallen, verstoort luidruchtig de sfeer.
Ook voor de in Geleen gewortelde Amerikaanse zangeres behoort dit lied tot het hoogtepunt van 'Het verhaal van liefde en afgunst'.

Terwijl ze al met de jas aan richting Antwerpen staat, licht ze toe: "De kracht van 'Silent Night' wordt nog eens versterkt door die inderdaad buitengewone barokke sfeer van de Borromeuskerk. Een beter decor kun je niet bedenken."

Eigenlijk geldt dit compliment voor het (helaas) één uur durende kerstconcert, dat Herman van Veen momenteel tot tweede kerstdag geeft in deze monumentale, zestiendee-eeuwse kerk. Omringd door Rubensiaanse engelen verhaalt Van Veen van de jonge timmerman Jozef en zijn vrouw Maria in Nazareth, ' twee maanden fietsen van Amsterdam'. En doet hij kond van die ene engel die plotseling 'in de gang staat als Jozef 's nachts even moet plassen' om hem te vertellen dat zijn vrouw over negen maanden een kind van God krijgt. Even zet Herman de tong in de wang: "Wordt een jongen of een meisje...?"

Als de zoon geboren is, zingt Van Veen uitbundig zijn levendigste lied 'lk ben een vader van een zoon'. Lori Spee reageert onmiddellijk met 'So This Is My Baby'. En dat is die doordeweekse avond het zoveelste bewijs dat beiden elkaar als vanzelfsprekend aanvoelen.

Lori Spee, daags daarop: "Zo spontaan is het ook ontstaan. Toen Herman vlak aan het begin van de repetitie met zijn lied kwam aanlopen, vond ik dat de moeder daar even enthousiast op moest reageren. Per slot van rekening heb ik zelf een zoon. Die is weliswaar allang de deur uit, maar dat moeder-zoon- gevoel blijft eeuwig bij je. De volgende dag ben ik dan ook naar mijn piano gelopen en een half uur later was 'So This Is My Baby' geboren."

Voor Lori Spee is dit kerstconcert niet compleet nieuw. De basis is 'Dat Gebeurt Elke Dag', het kerstverhaal dat Herman vorig jaar in Biddinguizen (Flevoland) heeft verteld. "Herman heeft het nu meer uitgediept. Er zijn meer liedjes voor geschreven, ook door mij, zoals 'Promised Land' en 'Butterfly'. Dit laatste lied wordt ook de titelsong van Hermans film 'De Nachtvlinder' die begin april in première zal gaan, " licht Lori toe.

Maar zover wil ze liever niet het jaar 1999 in kijken. Daarvoor geniet ze nog intens van het kerstconcert, waarvoor ze elke namiddag vanuit Geleen naar Antwerpen rijdt. "Elke ochtend kijk ik uit naar de avond, dat we ons weer rondom die bijzondere Herman scharen om samen het verhaal van Maria en Jozef en van Herodus en het kindje Jezus in die schitterende kerk te mogen vertellen en zingen. "
Diepe zucht: "Weetje dat ik nu al treurig kan worden van de gedachte aan derde kerstdag, de dag waarop ik niet meer naar Antwerpen hoef."

Tot en met tweede kerstdag staan Herman van Veen en Lori Spee elke avond om acht uur in de Carolus Borromeuskerk in Antwerpen met 'Het verhaal van liefde en afgunst'. Entree 1100 BEF.



Hans Toonen