de Volkskrant
Jan Mul

Tierelyra prettig muzikaal cabaret

18 mei 1967

SAS BUNGE, bekend als concertpianist en componist van serieuze muziek, heeft men gisteravond in de Haarlemse sociëteit Teisterbant leren kennen als iemand die ook op goede voet staat met de lichte muze. Hij schreef een avondvullend werk voor cabaret onder de titel „Tierelyra": een conference met vele liedjes en daarbij een toneeltje op het toneel met enige commedia dell'arte- figuren.


Zoals men kon verwachten koos Sas Bunge voor een groot deel muzikale onderwerpen, zoals de gastdirigent, de Chopin-speler. de onsterfelijke Pablo, de Concertgebouwbezoeker.

Herman van Veen en Laurens van Rooyen (van het Utrechtse Harlekijn- cabaret) en Stans Mook gaven op prettige wijze enkele gedeelten van „Tierelyra" ten beste, waardoor het effect van Bunges opzet aan de praktijk getoetst kon worden; zij het met een minimum aan entourage. De reactie van het publiek — reeds bij deze zeer incomplete presentatie — maakte duidelijk dat een volledige opvoering een groot succes zal boeken.

Bunge schreef een cabaret, afgestemd op een publiek van belangstellenden voor muziek in de breedst mogelijke zin. De tekst zit vol exquise wendingen, mild-ironische prikjes en rechtstreeks inslaande kwinkslagen. De liedjes zijn van het bekende, slagvaardige soort; maar — zoals in de tekst — valt er ook hier voor de verwende „kenner" het een en ander extra te waarderen. „Tierelyra" bleek bij deze eenvoudige, goed gebrachte voorstelling, bijzonder geschikt voor een gezellig, intiem theater, waar het plezierig is om alles en iedereen bij de neus te zien nemen. Zonder knijpen, maar wel gevoelig.



JAN MUL