De Nieuwe Gazet
Anke MICHIELS

Van Veen voor het altaar

17 dec 1998

- ANTWERPEN -

Het klassieke kerstverhaal , de geboorte van het kind in een bakje gevuld met stro, gebracht in Carolus Borromei zich al voldoende ingrediënten voor een hartverwarmende avond. Maar als dat verhaal dan ook nog eens verteld en gezongen wordt door Herman van Veen, grootmeester van de Nederlandstalige kleinkunst, dan staat het publiek niets anders dan ontroeringen warmte te wachten. Van Veen weet als geen ander de Borromeuskerk te bezielen.


"Liefde is zoveel mooier dan haat" zegt hij stil, de viool in de hand. Rondom hem niet alleen het prachtige barokdecor van de Sint Carolus Borrmneuskerk, maar ook vier danseressen van het Harlekijn Danstheater die met vrolijke danspassen over het podium bewegen , en zes virtuoze muzikanten.Het prachtige pianospel van Erik Van der Wurff en de gitaarklanken van Edith Leerkes vormen samen met de tonen van saxofoon, klarinet en accordeon (Nard Reijnders), alsook contrabas (Thomas Dirks),en viool (Jannemien (Cnossen) een muzikaal hoogstandje. Voeg daar nog het hemelse stemgeluid van de Engelstain zangeres Lori Spee bij, en de avond kan niet meer stuk. Herman van Veen speelt pal voor het altaar van de Boromeuskerk, in bewonderwaardig gegezelschap.

Speelsheid

Dat van Veen er in slaagt het publiek te beroeren met zijn poetische teksten, hoeft geen betoog, de geboorte van hun kindje, Jezus. Hij weet het klassieke kerstverhaal speels en verfrissend te brengen, zodat je de indruk krijgt dat je dit oude verhaal voor het eerst hoort.
Herman van Veen plaatst blijheid en droefenis naast elkaar, zoals alleen hij dat kan.

Als afsluiter van het kerstoptreden schoonheid van hun samenzang is niet in woorden uit te drukken. En wie niet voor de eerste keer naar een voorstelling van Herman van Veen gaat, weet dat hij er steeds voor te vinden is zijn publiek met tal van bis-nummers te verwennen.



Anke MICHIELS