Dagblad Tubantia
toneelredacteur

Herman van Veen:
Apollo-8 aan cabaret-firmament

18 januari 1969

HENGELO. — Iets tussen Wim Sonneveld en Ramses Shaffy in, met scheutjes Toon Hermans, maar dan héél anders. Vergelijken is altijd onzin,, maar je wil je lezers toch een klein beetje een indruk geven van wat ze van Herman van Veen te verwachten hebben. Deze Van Veen kan alles. Het meest herinnert hij ons nog aan Danny Kaye. Toon Hermans heeft van hem gezegd: als ik één man nog eens op Broadway zie, dan is het deze jongen.


Een cabaretier van deze stijl hebben we in Nederland nog nooit gehad, Van Veen is nog jong: 23, het programma Harlekijn is zijn debuut. En nu al roept iedereen om strijd, dat Van Veen de grootste cabaret-ontdekking , sinds vele jaren is. Shaffy is zo lekker uitbundig en kan zo lyrisch bewogen zijn. Van Veen ook. Sonneveld kan zo'n fijn liedje brengen, Van Veen ook, (hierna al te korten tot V.V.o).
Toon kan zo fijn meieren over onbenulligheden en zo overtuigend namaak- vreemde talen spreken. V.V.o. Noem de sterkste zijde van elke Nederlandse cabaretier en we moeten concluderen: V.V.o. We zeiden het immers al: Van Veen kan alles. Alleen aan de politiek waagt hij zich niet. Hij is entertainer, spotvogel, parodist, fantaisist, clown, chansonnier, hij is bovendien zeer actueel in zijn kritische kijk op allerlei verschijnselen, maar aan de alledaagse actualiteit heeft hij duidelijk een broertj'e dood.


UITGEKIEND


Van Veen doet alles wat in zijn malle kop opkomt, maar vergis u vooral niet, het is haarscherp lid uitgekiend en ontzettend gekund wat hij doet. Hij is een perfectionist en reken maar, dat de kwasi-onbeholpen manier waarop hij zijn zwam-verhalen vertelt, uit en te na bestudeerd is. Eigenliik is het een verschrikkelijk, moeilijke taak voor een criticus om alsmaar lovende woorden aan te dragen. We weten gewoon nog te weinig van wat Van Veen allemaal kan, want we hebben nu wel tweemaal gezegd dat hij alles kan maar dat zou je wat vaker bewezen willen zien dan met zo'n eerste programma.
Wel koesteren we de afschuwelijke vrees, dat Van Veen te groot is voor Nederland en dat Toon Hermans gelijk heeft als hij zegt, dat hij hem nog wel eens op Broadway ziet. Men zal zich moeten haasten wanneer men hem nog in levende lijve wil zien optreden, want het zit er dik in, dat hij al heel spoedig het afreizen van Nederlandse provinciesteden niet meer nodig zal hebben. Het kan natuurlijk ook wel heel anders uitpakken, maar Van Veen is zo'n overdonderend talent en zo'n bezeten toneelman, dat we niet aan hem durven twijfelen. Gisteravond in het Hengelose Concertgebouw werd het grotendeels jonge publiek totaal door hem overrompeld. Het herkende hem onmiddellijk als de idealer vertolker van het springerige soort humor van de jongere generatie. Een humor die voor een groot deel uit het onvertaalbare woord ,,fun" bestaat. Herman van Veen is een en al fun, onnavolgbaar en hartveroverend. Overal waar hij optreedt pept hij zijn publiek op tot een wilde geestdrift en gisteravond in Hengelo was het niet anders. We zien af van een gedetailleerde ,,bespreking" van Harlekijn, omdat hij teveel verrassende elementen bevat. Ga liever zelf kijken, zodra de gelegenheid zich weer eens voordoet!