Prive
Henk van der Meyden

Hoe Wim Kan Herman ontroerde

16 december 1978
Het was een ontroerend moment in theater CARRÉ. Herman van Veen, de troubadour van de Nederlandse showbusiness, had zojuist zijn voorstelling gegeven voor een uitverkochte zaal. In de zaal zat ook WIM KAN en zijn onafscheidelijke CORRY VONK. Ze volgen al tien jaar alle verrichtingen van HERMAN VAN VEEN. En ook in Carré waren zij er weer.

Herman is eigenlijk Wim en Corry's artistieke zoon. Niet voor niets gaf Wim Kan hem enige tijd geleden in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag de toch zo fel begeerde LOUIS DAVIDSRING, die hij op zijn beurt weer had gekregen van HENRIETTE DAVIDS.
Kan ziet in Van Veen een oorspronkelijk, nieuw talent, met een eigen stijl.



Een man die niet probeert Toon, Wim Sonneveld of Kan zelf te imiteren. Herman is iemand die zijn eigen karakter in z'n optreden legt. En Wim Kan is daarvan onder de indruk.

Hij is zelf een man van de creativiteit en hij ziet duidelijk het verschil tussen artiesten die andermans stijl nadoen en de echte creatieve geesten. Herman is, vindt hij, een zuiver creatieve geest. Dat ontdekte Wim Kan al die avond, nu tien jaar geleden, toen hij voor het eerst een voorstelling van HERMAN VAN VEEN zag in de schouwburg van HAARLEM. En hij was daar al diep onder de indruk. Hij sprak toen ook na afloop met Herman van Veen in zijn kleedkamer en ... hij gaf hem een goede raad. Dat doet Wim Kan alleen als hij écht iets in iemand ziet. Sinds die avond in Haarlem, ontstond een heel speciale band tussen de grote meester van het woord en de jonge, nog onzekere en zeer gespannen Herman van Veen.

Wim Kan schreef Herman veel brieven en zij zagen elkaar regelmatig. Ze telefoneerden soms urenlang.
Herman van Veen zag WIM KAN als zijn grote beschermheer, een man met wie hij op dezelfde golflengte over dit, toch zo moeilijke, vak kon praten.
Een man die hem begreep. Herman van Veen kreeg zelfs zo'n band met Wim Kan dat hij hem nu altijd 'vader' noemt, wanneer hij over hem spreekt of hem ziet. En Wim Kan vindt dat prettig. Hij is erg gesteld op goed contact met de jonge generatie. Dat houdt hem zelf ook jong. Kan staat altijd open voor alle problemen van deze tijd. Herman van Veen komt nu vaak bij Wim Kan thuis. Als een van de weinigen is hij doorgedrongen tot het privé-paradijs van Wim Kan in Kudelstaart.
Eenmaal heeft hij Wim Kan verrast. Dat was op de verjaardag van Wim, op vijftien januari, nu enkele jaren geleden. De Westeinderplassen waar Kan aan woont waren bevroren.

Herman was met zijn vriend Paul van Vliet naar de plassen gegaan. Daar hadden zij de schaatsen onder gebonden en zo waren zij, over het water, naar het huis van Kan geschaatst. Deze hoorde, op de ochtend van z'n verjaardag tot zijn verrassing, ineens twee mannen 'LANG ZAL HIJ LEVEN' zingen van af de plas.

Wim Kan liep naar buiten zag toen HERMAN en PAUL. Ze feliciteerden WIM, gaven hem geschenken en schaatsten daarna, samen met WIM, nog een uur over de plas. CORRY VONK onthaalde hen daarna op warme chocolademelk. Wim Kan komt ook wel eens op bezoek bij Herman, kort geleden was hij ook nog bij PAUL VAN VLIET, die in een prachtige boerderij woont.

Zo blijft hij als mentor in contact met de jonge artiesten — die hij al jaren begeleidt, steunt, raad geeft en, als hij dat nodig vindt, ook kritiseert en hen op een positieve manier uitlegt wat zij fout doen. WIM KAN doet zo achter de schermen heel belangrijk werk voor de carrières van Herman van Veen en Paul van Vliet.
Herman van Veen was dus diep ontroerd toen 'vader' Wim Kan in de zaal van Carré zat. Hij liet een schijnwerper op Wim Kan richten en bracht een hommage aan hem.

Na afloop waren Wim Kan en Corry Vonk in zijn kleedkamer. Wim Kan zei: 'Een geweldige voorstelling. Het was vanavond weer een duidelijk bewijs voor mij, dat ik de LOUIS DAVIDS ring aan de juiste man heb gegeven.'



Henk van der Meyden