NVHN
JACQUES J D'ANCONA

'Stop met ons te martelen, Van Vliet, hou ermee op'

16 sep 2015

AMSTERDAM Kwesties van achterstallig onderhoud of enquêtes omtrent de houdbaarheidsfactor zijn niet aan de orde. Als Paul van Vliet tachtig wordt, gebeurt dat onder voorwaarden. Hij staat een publieke viering toe, mits hij niet in het middelpunt staat. Het ging maandagavond mis wat dt laatste betreft. Er verschenen 1500 gasten op zijn feestje in het Koninklijk Theater Carré, onder wie prinses Beatrix en prinses Leontien. Maar godzijdank waren er geen gelegenheidssprekers. Zelfs niet van de kant van UNICEF, dat financieel een mooie avond beleefde dankzij zijn ambassadeur Van Vliet.


En er werd opgetreden. Noem het vrienden, noem het vakgenoten. Herman van Veen met een indrukwekkend ensemble van zes musici plus gastviolist Jochem Myjer, conferencier Youp van 't Hek, Bert Visscher met de pianist Reinout Douma en Myjer als solo- cabaretier kwamen zingen en spelen. Geen moment klonk het als plichtmatig eerbetoon. Er was sfeer en de grote lach heerste.

Alle vier deden ze iets speciaals, zonder in kwijlerig sentiment te vervallen. Van 't Hek zette de tent acuut op de kop. "Krijg de tyfus met je gevoelige liedjes. Ik ben een onzekere, kalende man van 61 geworden, een van je dementerende collega's. Jij met je heldere hoofd, hou je Haagse muil. Wees solidair. Stop met ons te martelen, hou ermee op!" Freek de Jonge - in de zaal aanwezig - kreeg even te horen dat hij onlangs ontbrak waar hij voor een voorstelling was verwacht. Of het er iets mee te maken had? Freek en Hella, zijn echtgenote, verlieten na afloop onmiddellijk het pand aan de Amstel.
Paul van Vliet, veerkrachtig en goed bij stem, kortom in topvorm, stelde dat "wij, cabaretiers, niet onsterfelijk worden. Ik heb een levenlang gespeeld. Op mijn vijfde was ik Jozef in een kerstspel. Op dit moment is de toekomst alleen wat korter dan toen ik ooit begon..."

Hij blijft vooruit kijken onder het motto Ik ben zo vaak opnieuw begonnen, een van zijn mooiste, typerende liedjes. Dat verhinderde hem niet kostelijke, historische types in een indringende combinatie terug te halen, zoals Bram van de commune, Majoor Kees, de theatermonoloog van de stervende koning en baron Charles van Tette- ro junior. Tja, je kon er op wachten, daar was ook Mannen van Tachtig, de nieuwe versie van Meisjes van Dertien, een van de klassiekers van Van Vliet, die met Klaas van Dijk aan de vleugel tevens Veilig achterop bij vader op de fiets en andere evergreens liet horen.

jij bent het beste wat mij is overkomen kon hij schrappen. Dat lied zong een vertederende Jochem Meyer, die op zijn elfde Van Vliet voor het eerst in het theater zag. Toen hij 7 jaar was zette hij het duo Michael Jackson - Paul van Vliet al op zijn lijstje van de beste popgroepen. Ze hebben een verleden, dat bleek. Bert Visscher plaatste met stukken uit zijn concerttour de jarige in het wereldkader van de kinderen van UNICEF, ondermeer met de song What a wonderful World. Onontkoombaar zette Bert met kompaan Jochem uiteraard een paar gekke mannen neer. Daarnaast waren de heren niet te beroerd om als toneelmeesters met decorstukken te slepen.

Maar een kampioenencompetitie werd het niet. Jochem Myjer kondigde Herman van Veen aan als 'levende legende' en deze signaleerde Paul van Vliet als 'een man die ongeveer zo oud is als de langste oorlog ooit'. Kijk, 'dat zijn leuke dingen voor de mensen' (om Van Vliet te citeren als de stadse boer uit de one man show Noord West). In zijn muziek weefde Van Veen het thema Paul, vertel nog eens... Gelukkig is er altijd een liedje om dat uit te drukken. Zoals Vandaag of Morgen.

Voorlopig is Van Vliet druk tot in december.
Dan zien we verder.


JACQUES J D'ANCONA