Gelders- Overijsselse Courant
(Van onze RTV-redactie)

Gave muziek en zang op nieuwe dubbel-lp van Herman van Veen

16 maart 1977
DEN HAAG. - Tot op heden toont Herman van Veen zich een onvoorstelbaar vruchtbaar artiest. Tussen tournees in binnen- en buitenland door, het schrijven van een toneelstuk en het aanzien geven aan een kinder-tv-serie ziet hij kans alweer een dubbel-elpee met liedjes te vullen. Of liedjes, het zijn veeleer gezongen overpeinzingen, persoonlijke filosofieën en ook wel pikante openhartigheden, die soms in de buurt komen van hersenspinsels, maar ook als zodanig meestentijds toch de moeite waard, omdat zij fungeren als tekens van leven, doorleefde getuigenissen.


Nu moet bij het verschijnen van deze nieuwste dubbelelpee onder de titel „Overblijven" opnieuw gesteld worden, dat Van Veen zich als eigenaar van een uitermate muziekgevoelig oor weet te omgeven met voortreffelijke muzikanten , die voor een belangrijk deel mede deze plaat maken tot wat zij is.
Erik v.d. Wurff op piano en orgel, een Harry Sacksioni op de gitaar, Herman zelf op zijn teder gestreelde viool en nog wat andere klasse-mensen verschaffen dit album een beduidende meerwaarde. Meer en meer verlaten de begeleiders het pop-idioom en ontlenen zij hun motieven aan het romantisch klassieke repertoire. Soms lijkt het of men bekende thema's hoort, maar de uitwerking van de melodische lijnen bezit zoveel eigen inbreng dat het voortdurend verrassend klinkt.

Daarbij voegt zich de stem van Herman van Veen, veelal sonoor en fluwelig en die voelt zich wonderwel thuis in de voorhanden muziek. Dit verdoezelt bij alle bekoring soms toch ook zelfbekentenissen die als tegendraads overkomen, zoals in „Hebben en houwen", zijn relatie tot de vrouw, die hij tegelijk kan adoreren en afvallen.
Het minst geslaagd vinden wij „Afscheid van de man" over sexuele standjes met als onbedoeld komisch effect een recitatieve aanvulling van het collegium vocale.

Maar zijn wensen en verwensingen in ,,Dovemansoren" en zijn hymne tot „Diane" bevatten pakkende passages, die zo eerlijk en ongeremd uit de grond van zijn hart komen en in zodanige zegging en muziek, dat het buiten kijf is dat we hier met een artiest te maken hebben, die opnieuw zijn bewonderaars niet teleurstelt