De Stem
Rein van der Helm

Herman van Veen opnieuw naar VS



15 juni 1983
KNOKKE (België) - Herman van Veen gaat eind dit jaar opnieuw optreden in de Verenigde Staten.
Na zijn vorig jaar met gemengde (Amerikaanse) gevoelens ontvangen show op Broadway gaat de Nederlandse kleinkunstenaar nu in het Newyorkse Medeo Theatre proberen het Amerikaanse publiek „plat" te krijgen.
Het vorige Amerikaanse avontuur van Van Veen, die als eerste Nederlandstalige artiest een show in het Mekka van de Amerikaanse showbusiness had, riep veel tegenstrijdige reacties op. De Britse vakpers was onverdeeld positief. „Het evenement van december", zo blokletterde een Brits tijdschrift. De recensies in de Verenigde Staten zelf waren zwart/wit: men was óf fel anti- óf fel voor Van Veen.



De Nederlanders reageerden in het algemeen sceptisch.
Herman van Veen is er nog niet uit waarom hij indertijd de sprong naar Broadway gemaakt heeft. „Ik sta er nog steeds ambivalent tegenover, maar ik wil er daar wel bij zijn. Sta je op Broadway dan weet je dat er hoe dan ook over je geschreven en gesproken wordt. En ik heb vorige keer gemerkt dat wij het Amerikaanse publiek kunnen bereiken. Er is, om het zomaar eens uit te drukken: „Een gat in de Amerikaanse amusementsmarkt voor onze stijl".

Showbusiness in de VS is een keiharde, louter op dollars gebaseerde, aangelegenheid. „Mensen die zichzelf al menige keer bewezen hebben, zoals bij voorbeeld de makers van Jesus Christ Superstar, moeten steeds weer als de eerste de beste nieuwelingen in het vak bij iedere nieuwe show harde zakenlieden aantonen dat er financieel perspectief in hun ideeën zit. Dié confrontatie met de keiharde Amerikaanse mentaliteit negeer ik, want ik zie duidelijk een functie voor entertainment zoals wij dat brengen. Maar in de VS moet je dan wel heel erg sterk zijn en geloven in jezelf. En dat doe ik".


Angst


Herman van Veen is er oprecht van overtuigd dat Europa een speelbal is tussen de super-grootmachten VS en USSR. „Ik ervaar die angst van het bekneld zitten heel bewust en die angst heb ik tijdens mijn Amerikaanse optredens vertolkt. En dat is mij niet overal en door iedereen in dank afgenomen. Ik werd daarom ook bestempeld als een 'merkwaardig' en 'controversieel' kunstenaar".

Opmerkingen dat hij een 'links' kunstenaar is wuift hij weg. „Ik treed op overal waar men mij vraagt. Ik ben een van de weinige entertainers die zowel in socialistische als in kapitalistische landen is opgetreden. Wat ik daarbij probeer is de gevoelens over en weer te vertolken, een brug te slaan, begrip te kweken".


Emotionaliteit


Voor Herman van Veen staat het vast dat zonen steeds weer erop uitgestuurd worden om gewelddadig de conflicten van hun vaders op te lossen. „Ik heb vier kinderen, maar ik verdom het om ze straks voor een oorlog erop uit te sturen. Dat probeer ik de mensen op mijn manier duidelijk te maken. Ik werk den ook vanuit mijn betrokkenheid en emotionaliteit".

Vredesbewegingen kunnen daarom rekenen op de steun van Herman van Veen. Maar ook hieraan stelt hij grenzen. „Als men net zoals het Interkerkelijk Vredes beraad probeert een politieke macht te worden houdt het voor mij op. ' Dan haak ik af", zo zei hij.


Talen


Optreden in een vreemde taal ervaart de Nederlandse cabaretier (die zichzelf ook wel 'clown' durft noemen) als een uitdaging. „In november ga ik naar Parijs, ik treed daar op in het Palais des Glaces. Daar ga ik natuurlijk op een vreselijke manier languit. Dat geeft niks, ik sta weer op, val misschien weer, maar overeind komen doe ik". Gevraagd naar zijn beheersing van de Franse taal zegt hij lakoniek: „Ik ben verschrikkelijk goed als je mij niet verstaat". Niettemin stipt hij aan dat de Franse mentaliteit hem niet veemd is. „Ik zong indertijd ook liederen van Ferrat en Brel".

En die Franse chansons zullen waarschijnlijk niet ontbreken wanneer hij op zondag 7 augustus eenmalig optreedt in het Casino van Knokke.



Door Rein van der Helm